Meteen naar de tekst springen

INDEX >> RECENSIES >> FACE/OFF

FACE/OFF
Strijd tussen yin en yang

uitstekend  

Kaat Van Wonterghem | 07/09/1997


Share/Bookmark

Na Hard Target en Broken Arrrow is dit de ultieme poging van de in China geboren regisseur John Woo om een plaats te veroveren in de schare van de Hollywoodiaanse filmmakers. En het lijkt hem aardig te lukken, want met Face/Off ontplooit Woo voor het eerst al zijn capaciteiten in één prent: het barokke overwicht van actie en soms overdreven effecten staat in contrast met de psychologische thrillersfeer die hangt rond de dialogen tussen de hoofdpersonages. Binnen de spanning, opgeroepen door de plotwendingen, worden deze beide aspecten evenwichtig gealterneerd. Dit opwindende drama heeft waarlijk een ziel: die van Woo.

FBI-agent Sean Archer (John Travolta) is sinds de accidentele dood van zijn vijfjarig zoontje Michael bezeten door de jacht op Castor Troy (Nicolas Cage). De kogel verantwoordelijk voor deze absurde dood, was eigenlijk bedoeld voor Archer zelf en kwam uit de loop van Troy's vuurwapen. En deze moord is niet de enige op de kerfstok van de sadistische crimineel. Samen met schizofrene 'broer' Pollux (Alessandro Nivola) amuseert hij zich verder met het beramen van ontelbare terroristische aanslagen. Als dan op een gegeven moment Archers team komaf kan maken met Troy en diens broer kan arresteren, slaakt de vermoeide agent een zucht van opluchting want nu heeft hij zijn ultiem wraakmoment. Eindelijk zal hij meer tijd kunnen doorbrengen met vrouw (Joan Allen) en rebelse tienerdochter Jamie (Dominique Swain).

Maar dan begint de nachtmerrie pas echt, want tussen de persoonlijke bezittingen van Castor bevond zich een diskette waaruit blijkt dat de perverse broertjes net voor de gevangenname een tijdbom installeerden die Los Angeles zal transfomeren in Hell-A. Enkel Pollux is op de hoogte van de locatie van het tikkende onding maar hij zit reeds veilig achter slot en grendel in een geheime gevangenis. Teneinde zijn aartsrivaal definitief uit te schakelen, wordt van Archer nu het onmogelijke verwacht. De voor dood achtergelaten Castor bleek immers niet echt dood. De Bio-Cover Unit van het FBI houdt hem kunstmatig in leven. De laatste mogelijkheid voor Archer om de bom onschadelijk te maken, is de gedaante aannemen van Troy om zo paranoïde Pollux aan de praat te krijgen. Via high-tech plastische chirurgie ondergaat Archer dan een facelift en 'leent' tijdelijk Troy's gelaat... of is het meer dan dat?

Dat dit scenario beklijft, heeft alles te maken met de meer dan virtuose acteerprestaties van het duo Cage/ Travolta. Maar vooral het verrassende conflict tussen goed en kwaad krijgt hier een meerwaarde. Met Face/Off worden beide acteurs verplicht om elk zowel de functie van slechterik als die van held te vertolken, een strijd die zich ook in ieder van ons afspeelt op micro-niveau. Tweevoudig oscargenomineerde Allen en voormalige Showgirl Gina Gershon geven eveneens het beste van zichzelf. John Woo zelf goochelt stijlvol met het visuele, maar ook zijn reputatie als filmgeweldenaar doet hij hier alle eer aan. Net daarin neigt de film wat naar het bombaste.

Titel: Face/Off
Genre: Actie
Speelduur: 2u19
Regisseur: John Woo
Acteurs: Nicolas Cage, John Travolta, Joan Allen, Gina Gershon, Nick Cassavetes

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Capitol Films
NON TI MUOVERE
Rode schoentjes en overspel
>>>