Meteen naar de tekst springen

INDEX >> RECENSIES >> GATTACA

GATTACA
Een haar in de wind

goed  

Christophe Van Cauwenbergh | 10/05/1998


Share/Bookmark

De liefhebber van sciencefiction wordt niet één adempauze gegund. Nadat we eerder al dure producties zoals Starship Troopers en Alien Resurrection te zien kregen, kan de onverzadigbare fan vanaf deze week terecht bij een meer cerebrale kijk op het genre.

The Fifth Element in het zelfde hokje als Gattaca plaatsen is op het eerste gezicht absurd; vergelijk het met Star Wars versus Fahrenheit 451. Toch worden beide beschouwd als sciencefiction, en kan er over de superioriteit van de ene over de andere lang geargumenteerd worden. Maar wie van het genre houdt, weet ze gewoon allebei te appreciëren.

Gattaca is niet de film van je keuze als je hoopt op actie en special effects, maar is dat des te meer wanneer karakterontwikkeling en verhaal belangrijker worden geacht voor een geslaagde avond film (iets waar we het hopelijk allemaal over eens zijn). Eén special effect, een opstijgende raket, werd er voor Gattaca ontwikkeld, dat een keer of vier, vijf in de film wordt herhaald. Voor de rest moet je het stellen met retro-futuristische decors en auto's met groene koplampen.

Gattaca is de naam van het ruimtevaartbedrijf waar Vincent als schoonmaker werkt. Hij zou het liefst van al astronaut worden, maar dat is uitgesloten: Vincent werd niet genetisch gemanipuleerd, en leeft in een wereld waar genetisch perfecte mensen de bovenlaag van de bevolking vullen. Waar een haartje in de wind het verschil kan maken tussen succes en faling, want één enkele cel volstaat om iemands persoonlijke eigenschappen te ontdekken.

Om deze frigide en racistische maatschappij te slim af te zijn, onwikkelt Vincent een ingenieus plan. Hij neemt de identiteit aan van verlamde topatleet Jerome, en slaagt erin zichzelf op te werken tot in het Saturnus-programma van Gattaca. Dagen voor zijn geplande vertrek van de aarde, wordt er in de gebouwen van Gattaca een brutale moord gepleegd, waardoor Vincents identiteit, het resultaat van een jarenlange inzet, dreigt te worden ontmaskerd.

Een verfijnd verhaal dat meer dan eens verrassend uit de hoek komt en, ondanks het gebrek aan actie, de spanning erin houdt. Vincent wordt hoe langer hoe meer in het nauw gedreven en moet de politie-inspecteurs steeds een stapje voor blijven. Een zakje urine gebruiken is één zaak, maar hoe red je jezelf uit een situatie waarin je bloed gaat getrokken worden? Dat het opzet werkt is te danken aan Ethan Hawke in de rol van Vincent, en nieuwkomer Jude Law die voor zijn alter ego Jerome zorgt. Uma Thurman heeft een beetje een zoutloze rol als Vincents nietsvermoedende collega Irene. Wie zich afvraagt wat er gebeurde met Ernest Borgnine kan hem in Gattaca in een brede cameo aan het werk zien als schoonmaker Caesar. Gattaca is het debuut van scenarist en regisseur Andrew M. Niccol van wie we blijkbaar nog mooie dingen kunnen verwachten.

Titel: Gattaca
Genre: Sciencefiction
Regisser: Andrew M. Niccol
Acteurs: Ethan Hawke, Jude Law, Uma Thurman, Ernest Borgnine

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Columbia
TWILIGHT
Love hurts...
>>>