Meteen naar de tekst springen

INDEX >> FESTIVALS >> TIME-FESTIVAL: VIDEOTHEEK

TIME-FESTIVAL: VIDEOTHEEK
Ruimtevaren met afstandsbediening

 

Katrien De Wever | 26/03/1995


Share/Bookmark

Naast theater, muziek en beeldende kunst, stonden dit jaar ook video en film op het programma van het internationale Time-kunstenfestival.

Onder de veelzeggende titel 'Prends garde! à jouer au fantôme, on le devient!' kon iedere enthousiasteling twee weken lang terecht in De Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst Gent voor een heerlijk buitenissig video- en filmprogramma.

Languit op een divan, nippend van een kopje koffie of thee en met de remote control binnen handbereik, kon de bezoeker zelf zijn videoprogramma samenstellen. Speciaal aan dit initiatief was dat het aan de ene kant de vanzelfsprekendheid van video aantoonde terwijl het terzelfdertijd de onbetwiste beeldconsumptie in vraag stelt. Dit werd reeds duidelijk bij de selectie van het videomateriaal, dat varieerde van pseudo-documentaire filmpjes rond UFO's en aliens, tot een quasi-wetenschappelijke analyse van de hiërarchie binnen de smurfenwereld.

Met de hoofdtelefoon op en de ogen gefixeerd op het kleine scherm, wordt de toeschouwer door een antropoloog meegenomen naar vreemde culturen. De antropoloog geeft daarbij zijn eigen visie op het alledaagse leven van de inboorlingen. Door de montage, de interpretatie en de beeldselectie, creërt hij een nieuwe werkelijkheid, die vaak stereotiep is en ook door de kijker klakkeloos wordt overgenomen.

Waarheden zijn ombuigbaar tot nieuwe subjectieve waarheden; fictie en werkelijkheid vloeien in elkaar over, historisch beeldmateriaal wordt afgewisseld met plotse meldingen van UFO's en met fragmenten van vernielzuchtige space monsters. Schijnbaar waarheidsgetrouwe nieuwsberichtgeving heeft het over een rivier die rood kleurt en water dat stroomopwaarts gedreven wordt. De toeschouwer zinkt weg in een onkenbaar, bizar mediascape, waarin zowel George Bush figureert als de uit Jurassic Park ontsnapte dinosaurussen. Centraal bij dit alles staat enerzijds 'de ontmoeting', anderzijds het verlangen naar een 'elders'. Op het snijpunt van verleden, heden en toekomst projecteert en wòrdt de kijker geprojecteerd. Zijn verwachtingspatroon vindt weerklank of wordt koudweg genegeerd. De videotapes doen ons stilstaan bij zaken die we anders als vanzelfsprekend aanvaarden. Ze analyseren onze beperkte - want cultuurgebonden - visie op andere volkeren en geven ons een idee van de beeldvorming die verafgelegen volkeren over ons maken.

De bezoeker van deze videotheek werd uitgenodigd eigen videomateriaal mee te brengen, hetzij over een familietrip naar Bellewaerde, hetzij favoriete episodes uit Buren of Mooi en Meedogenloos. De interactiviteit die dit initiatief op deze manier in de hand werkte kende succes: de t.v.- kijker kon immers zelf beslissen waneer hoe lang en hoe snel hij iets wou bekijken. De hoofdtelefoons waren schaarser dan het aantal bezoekers, zodat je je bij het wachten zelf alien voelde in het universum waar de kijkers in ondergedompeld werden.

Deze bizarre, huiselijk ingerichte videotheek slaagde erin tegelijk de werkelijkheid zoals het scherm die ons dagelijks voorflitst in vraag te stellen als ook onze houdingen tegenover alles wat 'vreemd' is onder de loep te nemen. Hierbij werden zowel internationale (kolonialisme) als nationale (racisme) situaties en toestanden aangekaart. Vanuit een luie zetel wordt de mens in een ondefinieerbare ruimte en tijd gekatapulteerd, waarbij hij voor zichzelf een thuis-schap poogt te construeren in een vreemde en vervreemdende werkelijkheid. Een uitnodiging tot een eeuwigdurende exploratietocht naar de essentie der dingen.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: New Line Cinema
BLOW
The wonder years and beyond
>>>