Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> PIXAR

PIXAR
De legendarische droomfabriek

 

Jo Anseeuw | 12/11/1997


Share/Bookmark

De enorme doorbraken in computergegenereerde speciale effecten wordt grotendeels toegeschreven aan Industrial Light & Magic, het speciale effecten bedrijf dat door George Lucas in 1975 werd opgericht om zijn Star Wars universum te visualiseren. En met The Abyss, Terminator 2, Jurassic Park en Jumanji hebben ze inderdaad mijlpalen in de FX-geschiedenis geschreven. Maar hoe goed ze ook zijn, zonder één bepaalde firma hadden ze dit nooit zo snel kunnen klaarspelen. En ironisch genoeg is die firma eigenlijk bij Lucasfilm en ILM begonnen. Bij de ingewijden waren ze reeds legendarisch, maar met Toy Story zal hun naam ook bij het grotere publiek geroemd worden: PIXAR.

George Lucas is altijd een visionair geweest, en na het succes van zijn Star Wars besloot hij om een deel van zijn tijd en kapitaal in de ontwikkeling van de filmtechnologie te investeren. In 1979 vroeg hij aan Dr. Ed Catmull, hoofd van het Computer Graphics Laboratory in het New York Institute Of Technology, om zijn Computer Division te leiden. Het doel bestond erin om de techologie te ontwikkelen voor digitaal geluid, digitaal niet-lineair monteren en computer graphics. Catmull nam een aantal mensen mee naar Lucasfilm, en gedurende enkele jaren ontwikkelden ze in stilte die nieuwe ontwikkelingen.

Zo stond Ralph Guggenheim, nu producent van Toy Story, in voor de ontwikkeling van de EditDroid, een van de eerste computergestuurde monteersystemen. Op computer graphics vlak leidde hun onderzoek tot de Pixar Image Computer. Op filmgebied werd hun inbreng met argusogen bekeken en de resultaten zijn dan ook schaars, maar wel memorabel. Zo is de Genesis Planet Demo uit Star Trek II: The Wrath Of Khan (1982) nog steeds indrukwekkend, terwijl de Stained Glass Knight uit Young Sherlock Holmes (1985) het eerste computergegenereerd karakter is (in een langspeelfilm) dat met een mens samen acteert. Ook de Dead Star II briefing scène uit Return Of The Jedi (1983) is van hun hand.

Om nog meer ervaring op te doen werd besloten een kortfilm te maken die men ook op SIGGRAPH (de jaarlijkse computer graphics conventie) kon laten zien. Hiervoor werd een animator uit de Disney-stal aangetrokken. John Lasseter had reeds een korte computergegenereerde animatiefilm als test gemaakt, maar vermits Disney na de catastrofe van TRON niet langer geintereseerd was in deze technologie nam hij de uitnodiging aan, en een droomteam was geboren. The Adventures Of Andre And Wally B. (1984) was een duidelijke verwijzing naar wat nog komen zou.

De droom van de groep bestond er echter in een computergegenereerde langspeelfilm te maken, maar dat lag niet in de lijn van Lucas' verwachtingen. In 1986 werden ze dan maar overgekocht door Apple-man Steve Jobs. Pixar was geboren.

In 1986 stoomde men drie kortfilms klaar die men op de SIGGRAPH conferentie liet zien. Luxo Jr., geanimeerd en geregisseerd door John Lasseter was de grote showsteler, en werd prompt met een Academy Award nominatie voor beste animatie kortfilm bedacht. In 1987 volgde Red's Dream, en in 1988 schoot John Lasseter de hoofdvogel door voor Tin Toy een Academy Award weg te kapen. Het volgend jaar hadden ze opniew een pareltje klaargestoomd: Knickknack. Gedurende die laatste jaren deed men een half jaar onderzoek, terwijl de rest gevuld werd met het op poten zetten van die kortfilms.

Al dit onderzoek resulteerde in een aantal comerciële softwarepakketten. Het meest succesvolle is ongetwijfeld Renderman dat trouwens met een Academy Award werd bekroond. Dit pakket wordt gebruikt om in 3D-animatie de tekeningen als het ware in te kleuren. Sinds z'n introductie in 1988 is het een de facto standaard geworden. Als je computeranimatie ziet, dan mag je bijna zeker zijn dat het door Renderman is gegaan. The Abyss, de balzaalscène in Beauty And The Beast, Terminator 2, Jurassic Park, Jumanji en natuurlijk Toy Story. Al deze giganten werden met behulp van Renderman gevisualiseerd. Vandaar dat Pixar medeverantwoordelijk is voor de huidige stand van zaken in het CGI-domein.

Maar niet alleen elk belangrijk CGI-effect is door software van Pixar gehaald, ook elke tekenfilm sinds The Beauty And The Beast is met behulp van Pixar software gemaakt. In 1987 sloot Pixar immers een samenwerkingscontract met Disney om CAPS (Computer Animated Production System) te ontwikkelen. Ook dit revolutionair productiesysteem werd met een oscar bekroond.

In 1989 ging men in de boot met Colossal Pictures. Veel van de TV-spots die hieruit voortsproten gingen met prijzen lopen.

Maar die drang om ooit een computergegenereerde langspeelfilm te maken was nooit weggeëbd, en daarom sloot men in juli 1991 een exclusief contract met Disney om drie films te maken. En hiermee hebben ze niet alleen hun droom waargemaakt, maar hebben ze zich ook de filmgeschiedenisboeken in geschreven.

Vóór Toy Story hadden ze reeds 12 Academy Awards, en daar zullen er nu drie bijkomen. John Lasseter zal zijn beeldje voor Special Achievement op de oscaravond zelf krijgen, terwijl Dr. Ed Catmull (Executive Vice-President en Chief Technical Officer) en Thomas Porter (Director of Effects Animation) hun erkenning voor 'technical and scientific achievements in digital image compositing' eerder in ontvangst zullen mogen nemen.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Think Film
WHERE THE TRUTH LIES
No Business Like Show Business
>>>