Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> THE LAWNMOWER MAN 2

THE LAWNMOWER MAN 2
De speciale effecten

 

Jo Anseeuw | 07/07/1996


Share/Bookmark

Toen in 1992 The Lawnmower Man uitkwam, en onverwacht succesvol bleek te zijn, had de modale mens nog nooit van Virtual Reality (virtuele realiteit) gehoord. Maar dankzij de effecten uit die film leerde men, vlak voor de opgang van Internet, Cyberspace kennen. En omdat een mens een mens blijft werd de term cybersex gemeengoed.

Die periode is nog maar vier jaar geleden, maar in die tijd heeft de speciale effecten wereld zeker niet stilgestaan. De effecten uit die film leken spectaculairder dan die uit Terminator 2, maar moesten technisch gezien het onderspit delven. Ondertussen is het cinemapubliek verwend met Jurassic Park kwaliteit, en is virtuele realiteit al lang niet meer in. Het was dan ook uitkijken of men in het onvermijdelijke vervolg de effecten van Xaos en Angel Studios kon verbeteren.

Voor Beyond Cyberspace (of Jobs War) deed regisseur Farhad Mann een beroep op het bij het publiek minder bekende Cinesite, het effectenhuis van Kodak. Voor de miniatuureffecten ging hij aankloppen bij specialist Jack Sessums, die we nog kennen van zijn werk voor Money Train en Broken Arrow. De computergegenereerde effecten werden verdeeld over de beide vestigingen van Cinesite.

In Londen creëerden ze de virtuele werelden die door regisseur Farhad Mann werden bedacht, waarna de vestiging te Los Angeles deze beelden met de normale opnames combineerden. En daar waar de werelden in de eerste Lawnmower Man film eerder abstract waren besloot men voor het vervolg een soort kopie van een 'realistische' omgeving te maken.

Men bouwde een futuristische stad op in de computer, waarbij men, net zoals bij miniaturen, de dichtergelegen gebouwen meer detailleerde. En omdat een computer natuurlijk ideaal is om moeiteloos te gaan dupliceren bouwde men slechts een gedeelte van de stad die men dan keer op keer kopieerde om zo een uitgestrekt en indrukwekkend geheel te bekomen.

Vermits de beide vestigingen nogal ver uit elkaar liggen, en de regisseur slechts op één plaats tegelijk kon zijn maakte men, zoals het bij een technofilm past, gebruik van Internet om 's avonds de beelden die aan de andere kant van de wereld waren berekend te bekijken. Een nuttig gebruik van de infosnelweg waarvan de makers van Babe ook handig gebruik van maakten. De vraag is echter of het publiek nu nog te vangen is voor virtuele werelden als ze ook realistische dinosauriërs kunnen krijgen. Voor de techneuten nog even dit: elk beeldje nam zo'n tien megabyte in beslag, en werd doorgaans op 2000 lijnen ingescand.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

River Road Films
FUR, AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS
Een haarbal van formaat
>>>