Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> MARS ATTACKS!

MARS ATTACKS!
Interview met Roger Guyett

 

Jo Anseeuw | 13/11/1997


Share/Bookmark

Met Mars Attacks! probeert Tim Burton de legendarische Topps-kaarten naar het grote scherm te brengen, en hiervoor deed hij een beroep op de beeldgoochelaars van Industrial Light & Magic. We hadden het geluk om een exclusief interview te hebben met de Brit Roger Guyett, één van de CG-Supervisors van het alom gelauwerde effectenhuis.

Guyett had al Twister en Dragonheart op zijn curriculum staan, en toen we hem eind november spraken in Londen had hij juist twee dagen daarvoor zijn laatste beelden voor Mars Attacks! afgeleverd. ILM heeft nu niet bepaald de reputatie om voor het uitkomen van een film veel los te laten over de effecten, en Roger Guyett had blijkbaar zijn lesje goed geleerd, want ook hij was schaars met gedetailleerde uitleg. Dan maar wat proberen te weten te komen over de fx-industrie zelf.

MOVIE: Hoe bent u bij ILM terechtgekomen?

ROGER GUYETT: Toen ik bij ILM aankwam zat ik al 6 of 7 jaar in de industrie, en ik had toen reeds voor Pacific Data Images gewerk (en dat is een bedrijf dat door ILM wordt gerespecteerd) en ze zochten toen mensen. Er is altijd een dosis geluk bij gemoeid, en ik had het geluk dat ze mij een job aanboden. Maar ik deed het werk dus al lang vooraleer ik bij ILM kwam.

MOVIE: Hebt u een technische achtergrond?

ROGER GUYETT: Voornamelijk technisch, ja.

MOVIE: Wat juist?

ROGER GUYETT: Ik heb voor ingenieur gestudeerd. Je doet soms iets wanneer je jong bent, en soms verander je van gedacht, om welke reden dan ook. Ik was ook geinteresseerd in de artistieke kant, en ik wilde eigenlijk architect zijn. Maar ik werd afgeschrikt door de lengte van die opleiding, en ik kwam terecht in de ingenieursstudies. Ik stopte redelijk vroeg, en zocht iets nieuw waarin ik mijn techische en artistieke interesses kon combineren. En speciale effecten zijn daarvoor ideaal omdat je met een zeer visueel medium bezig bent, en het soms toch een zeer technisch proces is. En dat trok mij aan.

MOVIE: Wat is uw dagdagelijkse functie in ILM?

ROGER GUYETT: Ik ben één van de CG Supervisors. Normaal duidt het bedrijf een Visual Effects Supervisor en een producent aan voor een bepaald project, en dan moeten zij een groep mensen samenstellen om het echte werk te voltooien. Het is de taak van de Visual Effects Supervisor om met de regisseur samen te werken en de effecten in de goede richting te sturen. Mijn werk bestaat erin om met de Visual Effects Supervisor te werken en om te zeggen of iets haalbaar is, of om een mogelijke werkmethode aan te geven. In een volgende stap werk ik dan met een andere groep mensen (die de effecten dus realiseren) en suggereer er werkmethodes voor bepaalde effecten. Er is een zekere hoeveelheid administratie en organisatie nodig gedurende dat proces. Je bent verantwoordelijk voor een grote groep mensen.

MOVIE: U moet zelf niet meer animeren, of toch minder.

ROGER GUYETT: Ik animeer nog zelf. Het is een belangrijk aspect van de job dat als je werk met een groep mensen, je ook vertrouwd bent met de verschillende werkmiddelen (software) waarmee zij werken. Soms is het moeilijk om aan bepaalde scènes te werken, maar voor mij is het een deel van een deal: je moet vertrouwd zijn met de werkmiddelen. Je kan niet zeggen tegen iemand: 'je kan dit doen of dat niet', zonder dat je het proces verstaat.

MOVIE: Daarvoor moet je dus al een hoop ervaring hebben. U startte als animator?

ROGER GUYETT: Ja, gedeeltelijk als animator, en vooral als een generalist in computer graphics, en dat is de basis die Europeanen hebben: je modelleert, je doet de belichting, en de animatie. En dan ga je naar een fx-huis als ILM, en de groep is daar strikter gedefinieerd. Men heeft meer de neiging om iemand te aanvaarden en die persoon's carrière dan de sturen in de richting van modeller, of een animator.

MOVIE: Is dat een goede werkmethode?

ROGER GUYETT: Ik denk dat het Amerikaanse systeem meer specialiseert, en ze hebben de neiging om mensen in bepaalde richtingen te duwen, en dat is omwille van de grootte van de projecten. Als je aan iets animeert dat echt high-end animatie vraagt kan je niet veel van je overige vrije tijd spenderen aan die andere specialisaties. Je moet je echt specialiseren in een bepaalde tak, en het is dus echt leiden van iemands talent in een bepaald erichting.

MOVIE: Hoe geraak je eigenlijk in de effectenindustrie?

ROGER GUYETT: Tegenwoordig is het niet zo moeilijk. De meeste fx-bedrijven groeien aan zo'n tempo dat ze mensen moeten aanvaarden van verschillende niveau's en capaciteiten, en vaak komen de mensen recht van de schoolbanken. Veel mensen komen naar ILM, recht uit school, en krijgen dan de praktische opleiding van iets waarover ze geleerd hebben.

MOVIE: Gisteren sprak ik met Ed Catmull (medeoprichter van Pixar, de makers van Toy Story), en hij zei dat die trend nog twee jaar zou duren, en dat er dan iets zou veranderen.

ROGER GUYETT: Ja, het is een sterk evoluerende industrie, en het is relatief nieuw, maar niemand weet echt wat er zal gebeuren.

MOVIE: Wat is moeilijker om te vinden: de mensen die de software schrijven of de animatoren?

ROGER GUYETT: Beiden eigenlijk. Je zoekt getalenteerde mensen, en er zijn wel veel mensen in de wereld, maar de enen zijn meer getalenteerd dan de anderen. Men zoekt eigenlijk naar een grote variatie aan mensen: zowel voor animatie, belichting, modellering en zuiver technisch.

MOVIE: En toch zou je denken dat er genoeg mensen moeten te vinden zijn die software schrijven?

ROGER GUYETT: Maar je moet ook geïnteresserd zijn om in een dergelijke omgeving te werken. Dat je kan programmeren wil niet noodzakelijk zeggen dat je geïnteresserd bent om grafische effecten te programmeren.

MOVIE: Ik veronderstel ook dat er veel stress is bij ILM, met al die deadlines?

ROGER GUYETT: Ja, en sommige mensen genieten daar meer van dan de anderen. Het is een deel van het proces (van filmmaken). Het is een zeer deadline-hevige job.

MOVIE: Geen 'from 9 to 5' job dus.

ROGER GUYETT: Neen (lacht)

MOVIE: ILM is altijd nummer 1 geweest. Hoe is het om te werken in een bedrijf waarvan iedereen probeert om het van de troon te stoten.

ROGER GUYETT: Het is een goed houding. Het is een beetje competitief, maar iedereen is geïntereseerd om het best mogelijke werk af te leveren, en dat creëert een vibrerende atmosfeer. Je zegt dat ILM nummer 1 is, maar er zijn ook andere bedrijven die uitermate spectaculair werk afleveren. Bijvoorbeeld Apollo 13 (effecten van Digttal Domain), of Bart Simpson (een speciale aflevering van The Simpsons in 3D; effecten van Pacific Data Images), dat is allemaal zeer goed werk. Maar ILM won zonder twijfel de grootste plaats.

MOVIE: Wat was de grootste doorbraak van het afgelopen jaar op het gebied van speciale effecten?

ROGER GUYETT: Wat zou ik kunnen zeggen? Een aantal van de pels-sequenties die ILM deed voor Jumanji waren technisch gezien zeer interessant.

MOVIE: De leeuw?

ROGER GUYETT: De leeuw was inderdaad fantastisch. En volgens mij was één van de grootste verwezenlijkingen van vorig jaar het mogelijk maken om verschillende verschrikkelijk complexe dieren samen te integereren in een beeld, en ze zeer realistisch te doen lijken. En als je bijvoorbeeld Twister bekijkt met al die atmosferische effecten... dat was ook zeer lastig om te doen. Je hebt niet te maken met een soort steriele ruimte, maar je zit met een soort atmosfeer, met stof en dergelijke. Meer dus dan zomaar geometrische objecten.

MOVIE: En Dragonheart?

ROGER GUYETT: De animatie van Draginheart is zonder twijfel heel sterk. Het animeren van dergelijk complex beesten is een grote verwezenlijking.

MOVIE: Eén van de grote problemen van effecten-films is vaak het zwakke verhaal. Is het geen probleem om daarmee te werken?

ROGER GUYETT: (aarzelend) Soms kan het verhaal verbeterd worden. Er zijn goede films en slechte films, en dat is buiten mijn verantwoordelijkheid. Je moet je concentrerern op het werk waarmee je bezig bent.

MOVIE: Eén van de grote doelen van George Lucas is de Digital Backlot (waarbij je dus als het ware een volledige studio in de computer hebt. Lucas experimenteerde ermee in Radioland Murders en The Young Indiana Jones Chronicles, en deze ervaringen zal hij benutten bij zijn volgende Star Wars films). Er wordt veel over gesproken, maar gebeurt er ook iets rond?

ROGER GUYETT: ILM is duidelijk geïnteresseerd om z'n plaats te behouden aan de kop van de effecten industrie, en een grote R&D groep is constant bezig om nieuwe terreinen te verkennen en nieuwe effecten te verwezenlijken. Daarnaast is het duidelijk dat George Lucas ook bezig is met de praktische kant, want hij wil bepaalde films maken, en een aantal daarvan bevatten een enorm aantal effecten.

MOVIE: Ook met een andere manier om films te maken?

ROGER GUYETT: Ik denk dat dat niet zo snel zal veranderen. Er zullen verschillen zijn, zoals de omgeving. De ruimte die je ziet voor de camera zal niet noodzakelijk gebaseerd zijn op iets echt, het kan evengoed computergegenereerd zijn.

MOVIE: Wat zal de volgende doorbraak zijn voor ILM of de effectenindustrie?

ROGER GUYETT: Er is veel interesse in de menselijk beweging en zo. Ik denk dat er veel zal gebeuren rond de complexiteit van de scènes. Dat zal het eerstvolgende zijn: wanneer je een veel complexere belichting en omgeving zult zien met verschillende creaturen. De animatie van die dieren zal escalleren in de eerstkomende jaren, waarbij de dieren dus enorm gedetailleerd zullen zijn.

MOVIE: Meerdere Dragonhearts tegelijkertijd dus? (het hoofd van Draco was even complex als de volledige T-Trex uit Jurassic Park)

ROGER GUYETT: Inderdaad. De technologie gaat momenteel razendsnel vooruit.

MOVIE: En mensen, echte mensen?

ROGER GUYETT: Er is daar een grote interesse voor. Technisch gezien is dat zeer interessant, een volledige mens kunnen maken, maar persoonlijk ben ik daar niet zo in geïnteresseerd.

MOVIE: Een akteur is altijd nog beter?

ROGER GUYETT: Juist, ja.

MOVIE: Ik weet dat er wat met motion capturing werd geëxperimenteerd in Casper, maar blijkbaar werkte het niet zo vlot. Hoe evolueert die trend? Is de techniek aan het verbeteren? (Motion Capturing is een techniek waarbij men real time animeert door een aantal sensoren te bevestigen aan een lichaamskunstenaar of animator. Die bewegingen worden dan omgezet in een bepaalde beweging van het CGI object. Het volledig renderen van de beelden gebeurt natuurlijk later.)

ROGER GUYETT: Ja, maar je moet het zien als gewoon een andere techniek. Je ontwikkelt een ruime keuze aan technieken, en dat is waar men in geïnteresserd is.

MOVIE: Kan je toch iets zeggen over de effecten in Mars Attacks!?

ROGER GUYETT: Ik denk dat de film wel leuk is. Het was veel abstracter dan de normale effecten in films, en daar hield ik wel van. Het is nu niet bepaald een doorbraak op een of ander gebied, maar het is gewoon een leuk gebruik van computer graphics.

MOVIE: Was bijna alles computer graphics?

ROGER GUYETT: Alle marsmannetjes waren CGI, net als de ruimteschepen en zo. Hoe zou je een vijf voet groot marsmannetje maken? Iemand nemen en in een pak steken? Dat zou wel heel duur kunnen worden. Maar het was vooral heel leuk, en ik hoop dat het publiek de film leuk zal vinden.

MOVIE: En Star Wars (de nieuwe films)? Is men daaraan aan het werken?

ROGER GUYETT: Dat is een 'ongoing thing'. Maar ik weet niet goed wat ik daarover mag zeggen.

MOVIE: Zal men dan gedurende die tijd (dat er aan de nieuwe Star Wars films wordt gewerkt) alle krachten in die films stoppen?

ROGER GUYETT: Neen, ik denk het niet. Mijn idee is dat het een zeer groot project zal worden, maar het is niet zo dat iedereen eraan zal meewerken. Er zullen nog andere projecten lopen.

MOVIE: Zullen jullie ooit een volledig computergegenereerde film maken, zoals Pixar dat heeft gedaan met Toy Story?

ROGER GUYETT: Daar is wel interesse in, ja.

MOVIE: Iets dat ILM zelf heeft ontwikkeld?

ROGER GUYETT: Zou kunnen, of samen met een studio, gebaseerd op een script. Die zaken hebben de neiging om een leven op zichzelf te leiden. Er kan plots een script komen of zo. Er zijn veel zaken mee betrokken, en het is vooral een financieel iets. Maar er zijn veel mensen die geïnteresserd zijn om zo'n werk te doen.

MOVIE: Is het niet interessanter om iets volledig zelf te doen, zoals Pixar? Het is hun film. Zijn de mensen van ILM daarin niet geïnteresseerd?

ROGER GUYETT: Ik denk dat je naar verschillende interesse-gebieden kijkt. Het zijn verschilldende uitdagingen. En je kan niet zomaar zeggen dat de ene spannender is dan de andere.

MOVIE: De speciale effecten industrie is een redelijke kleine gemeenshap. Hoe is ILM's houding ten opzichte van de andere fx-huizen zoals Digital Domain, Dreamworks...

ROGER GUYETT: Je respecteert gewoon het werk dat ze doen, en er zitten duidelijk zeer getalenteerde mensen bij de verschillende bedrijven. En mensen verhuizen een beetje van het ene bedrijf naar het andere. Eigenlijk heel veel zelfs. En daar moet je mee rekening houden. Ze leveren gewoon ook goed werk af. Er zijn heel veel mensen die goed werk afleveren: Sony, Dreamworks, PDI, Digital Domain, Warner Brothers...

MOVIE: Wat is het volgende project waaraan u zult werken?

ROGER GUYETT: Wanneer ik terug ben in de Verenigde Staten begin ik aan Speed 2.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Universal
INTOLERABLE CRUELTY
Tweedracht maakt macht
>>>