Meteen naar de tekst springen

INDEX >> FESTIVALS >> CINEMA NOVO FESTIVAL

CINEMA NOVO FESTIVAL
Noord-Afrikaanse cinema

 

Pierre Raemdonck | 19/11/1997


Share/Bookmark

Tunesië. Bekend als een zonnig vakantieland, maar het oogst minder succes met de export van zijn films. Slechts weinig speelfilms kunnen rekenen op een behoorlijke carrière in onze bioscopen, met uitzondering van Halfouine van een aantal jaren geleden.

Echt slecht gaat het niet met Tunesische filmindustrie. De enkele films die er elk jaar geproduceerd worden zijn steeds kassuccessen. Met 5.000.000 bezoekers was Essaïda één van meest bezochte films van het afgelopen jaar in Tunesië. Het relaas over de confrontatie tussen een wereldvreemde kunstenaar en een jongen uit de sloppenwijken is interessant in beeld gebracht. Tijdens het voorbije Cinema Novo Festival kwam de producer van Essaïda naar België om de film voor te stellen. We starten met te informeren naar de toestand van de filmindustrie in zijn land.

JAMEL ZRAN: Veel films worden er in Tunesië niet gemaakt. De productie varieert van één tot maximum twee afgewerkte films per jaar. Dankzij de massale belangstelling van het publiek en de steun van de overheid (ongeveer 25 tot 30 procent van het totale budget) kunnen er telkens nieuwe films gemaakt worden. Het voortbestaan van onze industrie is ook in grote mate afhankelijk van de aandacht die de buitenlandse filmfestivals besteden aan de films van Tunesische orgine. Vooral in Europa wordt onze productie fel geapprecieerd omwille van zijn frisheid en kwalitatieve afwerking. Er wordt ook regelmatig samengewerkt met Europese televisiezenders om projecten op te starten want er is maar weinig geld beschikbaar in Tunesië om een film te maken.

MOVIE: Is Essaïda een realistische film?

JAMEL ZRAN: De film gaat over de huidige toestand in onze hoofdstad Tunis. De titel van de film, Essaïda, is de naam van één van de vele sloppenwijken in de stad. We hebben ervoor gekozen om deze wijk te gebruiken als kader waarbinnen we een verhaal konden vertellen. De schets van de wanhopige economische situatie is waarheidsgetrouw, (zoals de immense jeugdwerkloosheid bijvoorbeeld), maar de personages in de film zijn fictief. In elke grootstad kun je dezelfde toestanden terugvinden. We vonden het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen realiteit en fantasie. We wilden een film maken met een boodschap maar zonder prekerig over te komen.

MOVIE: Voor Essaïda werkte je samen met broer Mohamed die tekende voor de regie van jullie project. Waarom?

JAMEL ZRAN: We hebben niet alleen een goede persoonlijke band maar ook zakelijk kunnen we het prima met elkaar vinden. Mijn broer is goed in het creatief uitwerken van een idee terwijl ik meer aanleg heb voor het organisatorische gedeelte van iets. De samenwerking was ook noodzakelijk omdat er in Tunesië geen traditie bestaat in het maken van films. Indien we de film wilden maken waren we verplicht om alles zelf te doen. Door mijn goede contacten in de filmwereld als journalist had ik al enige kennis opgedaan met het werk van een producent. De beslissing om dan de film van mijn eigen broer te produceren is vrij snel genomen. Een strikte afbakening in de samenwerking met mijn broer was er niet. Ik werkte voornamelijk op zakelijk niveau samen met de Tunesische partner van ons project. Het budget voor de film is afkomstig van zowel Tunesische als Franse geldschieters.

MOVIE: In welke landen is Essaïda reeds uitgekomen?

Jamel Zran: De film loopt momenteel nog altijd in Tunesië. Binnenkort zal hij in Marokko uitgebracht worden en eind juni hopen we hem in Parijs uit te brengen. De film is al te zien geweest op festivals in Spanje, Noorwegen, Egypte, Italië en ontving reeds verschillende prijzen.

MOVIE: Hebt u reeds plannen voor de toekomst?

JAMEL ZRAN: Momenteel werk ik nog verder aan de promotie van onze film. De totale tijdsduur om hem wereldwijd voor te stellen kost mij ongeveer één jaar. Ik kan niet rekenen op grote budgetten voor promotie, dus moet ik alles zelf doen. Ik tracht steeds aanwezig te zijn op elk festival waar onze film voorgesteld wordt. Mijn broer en ik hebben wel de intentie om verder samen te werken. Precieze plannen hebben we echter nog niet.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Magnolia Pictures
HUMPDAY
Broederliefde
>>>