Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> GASTON'S WAR

GASTON'S WAR
Interview met Werner De Smet

 

Ben Van Alboom | 19/11/1997


Share/Bookmark

Terwijl 600 genodigden in zalen twee en drie van de Decascoop in Gent zaten te kijken naar de wereldpremière van Gaston's War, hadden wij een gesprek gepland met regisseur Robbe De Hert. Daar had het enfant terrible van de Belgische film echter geen zin in. Twee jaar geleden liet hij ook al eens 28 journalisten in de kou staan toen hij besloot geen interviews te geven voor Brylcream Boulevard, en nu ging Robbe een pint pakken tijdens de film.

Gelukkig was er nog Werner De Smet, de acteur uit Wittekerke die in Gaston's War debuteert op het witte doek.

Werner kroop Wittekerke in de huid van Bart, een jonge rebel die vorig seizoen om het leven kwam in een drugszaak. Het James Dean-imago maakte van hem alvast een soort tieneridool en het is daarom geen toeval dat uitgerekend hij de hoofdrol kreeg als verzetsstrijder in Gaston's War.

MOVIE: Hoe komt Robbe bij jou terecht?

WERNER DE SMET: Ik heb hem die vraag nooit zelf gesteld, maar ik denk dat het een voordeel is als je in een serie zit zoals Wittekerke, omdat je dan twee keer per week op televisie komt. Dat is mooi meegenomen.

MOVIE: Wij kennen jou enkel uit Wittekerke. Heb je ook nog iets anders gedaan?

WERNER DE SMET: Euh... Neen. (lacht) Nee, ik ben van school eigenlijk onmiddellijk in Wittekerke gestapt en van Wittekerke onmiddellijk in die film gerold.

MOVIE: Probeer maar eens een dommere vraag te stellen, maar wat is nu leuker: film of televisie?

WERNER DE SMET: Wel, jongen, dat is een vraag waar ik bijna niet kan op antwoorden, want elke film en elke televisieserie heeft zijn eigen wetmatigheden en dat is erg verschillend van produktie tot produktie. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat ik met een leuke ploeg mensen kan werken en dat is in Wittekerke het geval geweest en hier ook.

MOVIE: Hoe verliepen de opnames van de film?

WERNER DE SMET: Uitstekend! Vooral de ploeggeest op de set zorgde voor een enorme sfeer. Het was leuk om met zo'n uiteenlopende groep mensen samen te werken. Je had niet eens echt in de gaten dat iedereen een verschillende taal sprak.

MOVIE: Je komt net terug uit Cannes. Hoe was de respons op de film daar?

WERNER DE SMET: Wel, dat weet ik eigenlijk niet juist (doet een poging om een sigaret aan te steken met een lucifer). Ik denk dat dat wel meegevallen is. Ik heb een voorstelling bijgewoond in zo'n klein zaaltje en na afloop waren de mensen blijkbaar wel tevreden.

MOVIE: Je zit nu in een internationale film. Even wegdromen...

WERNER DE SMET: Nee, zeker niet. Ik heb nu ervaren hoe moeilijk het is en ik zal maar zeggen dat ik hoop dat ik het nog eens mag doen.

MOVIE: Bedankt. En hier is een aansteker.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Sony
THE DA VINCI CODE
Geloven wat je wilt zien
>>>