Meteen naar de tekst springen
Foto: Fox Pictures

INDEX >> RECENSIES >> UNFAITHFUL

UNFAITHFUL
Scheve schaats

onder middelmaat  

Hans Dewijngaert | 17/06/2002


Share/Bookmark

Geen regisseur of hij is zo betrouwbaar als Adrian Lyne. Sinds de Engelsman twintig jaar geleden de wereld veroverde met Flashdance, ontpopte hij zich tot de koning van de middelmaat. De licht erotische thriller werd zijn ding, van Nine 1/2 Weeks over Fatal Attraction tot Indecent Proposal. Maar Lyne genoot met mate. Unfaithful liet dan ook vier jaar op zich wachten. En ook nu serveert de voormalige reclamefilmer ons méér van hetzelfde.

Verwacht geen gekke uitspattingen van Adrian Lyne. Camerawerk, regie, muziekkeuze, zelfs scenario zijn bij hem maatwerk. Sfeervol en knap, tikje afgelikt: je weet wat je aan de man hebt. Enkel begin jaren negentig waagde Lyne zich met het donkere Jacob's Ladder in Dante's inferno. Wat ons betreft dan ook nog altijd zijn beste film tot nu toe. Unfaithful is even weinig origineel als verrassend en heeft in se niets méér te bieden dan de wekelijkse laatavondfilm op de commerciële zenders. Minus reclame, wat dan ook het enige voordeel is. De prent is overigens een remake van La Femme Infidele van Claude Chabrol uit 1969.

We maken kennis met een koppeltje dat alles heeft om gelukkig te zijn: woning in de voorstad, kind, hond, grote tuin. Toch zou het huwelijk van Edward (Richard Gere) en Constance (Diane Lane) een frisse wind kunnen gebruiken. Uitgerekend op een stormachtige dag botst Constance letterlijk tegen de jonge Fransman Paul Martel (Olivier Martinez), een handelaar in zeldzame boeken. Diane houdt aan de botsing niet alleen een geschaafde knie over, maar de bliksem slaat bij haar in. Paul - ongeschoren, Frans accent, wilde lokken - blijkt in alles het tegendeel van Edward, de doodbrave maar saaie kantoorpiet en huisvader. Een slippertje? Ach, niemand hoeft het te weten. Maar Edward krijgt natuurlijk lucht van het overspel. Hij schakelt een detective in en op dat moment geraken de gebeurtenissen in een stroomversnelling.

Adrian Lyne weet wel hoe hij op een mierzoete manier erotiek over het doek moet kladden, maar vreemd genoeg gaat het in deze Unfaithful helemaal mis. De passie laait nooit hoog op en bovendien werkt het spelletje met de dubbele moraal al gauw op de zenuwen. Je gaat godbetert nog medelijden krijgen met het Richard Gere-personage, zeker als hij als een geslagen hond rondloopt in de verschrikkelijk lelijke trui die hij van zijn overspelige vrouw heeft gekregen. Halfweg de film maakt de passie plaats voor schuld en boete, want deze Unfaithful heet een verhaal met een moraal te zijn. De ultieme beelden zijn dan ook bevreemdend en onbevredigend.

Titel: Unfaithful
Genre: Thriller
Speelduur: 1u35
Regie: Adrian Lyne
Acteurs: Diane Lane, Richard Gere,Olivier Martinez, Erik Per Sullivan

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

(c) RCV
THE LOST CITY
Een balling droomt van zijn stad
>>>