INDEX >> RECENSIES >> K3 EN HET IJSPRINSESJE

K3 EN HET IJSPRINSESJE
Ongezouten Repelsteeltje

Maarten Breckx | 23/07/2006

Welk meisje droomt er op jonge leeftijd niet van een prinsesje te zijn? Geen één, moeten Gert Verhulst en co gedacht hebben. En alsof hun drie zingende deernes uit de Kempen nog niet genoeg uitgemolken zijn, besloot de Studio 100 crew hen in de mix te gooien met enkele bekende sprookjes, Urbanus als venijnige tovenaar en de in hun sas voelende Stany Crets en Ben Segers. Een variant op Repelsteeltje, maar dan wel één met een Vlaamse uitstraling en jammer genoeg ook een Vlaams budget.

Een vervolg op het succesrijke K3 en het Magisch Medaillon kon niet uitblijven. De prent van Indra Siera was één van de kaskrakers uit 2004 en elke fan schreeuwde om een vervolg. Wie jonger is dan 7, gaat plat voor K3 en dat zal met deze prent niet anders zijn. Een uurtje dolle pret, bizarre plotwendingen, digitale of kartonnen decors, al even kreukbare acteerprestaties, een liedje of drie en een iets te goedkoop slot dat de sprookjesliefhebber in de kou laat staan, net als onze protagoniste.

Karen, Kathleen en Kristel springen in het oog van de verwende prinses Fleur. Diens enige verjaardagswens is K3 en omdat haar ouders, koning Flurkentijn en koningin Bonbonia, het wel erg moeilijk hebben hun onverschillige dochter te bekoren, besluiten ze de drie meisjes naar hun paleis te halen. De meisjes raken al snel geïrriteerd door de strenge gedragswensen in het paleis en als ook hun optreden niet door de prinses op prijs gesteld wordt, willen ze zo snel mogelijk terug naar home sweet home, de Kempen. Als blijkt dat de prinses haar onverschilligheid en emotieloze gedrag te danken heeft aan de tovenaar zonder naam (Urbanus), besluiten ze de prinses ervan af te helpen.

De tovenaar, die een blauwtje opliep bij de prinses, dit niet kon verkroppen en het haar betaald zet met een ijskoud hart, stelt K3 voor een opdracht. Als de meisjes zijn naam vinden, verlost hij de prinses van haar ijskoude hart en bovendien herleidt hij zichzelf in dat geval tot 1000 stukjes. In het sprookjesbos (het lijkt wel de Efteling, of was het toch een reclamefilmpje voor Plopsaland?) gaat K3 te rade bij Roodkapje en Hans en Grietje maar op veel hulp hoeven ze niet te rekenen. Alleen een komische variant op Kermit de kikker en een niesbui lijken hen het antwoord te zullen kunnen verschaffen.

K3 en het Magisch Medaillon is dus een uurtje variëren op Repelsteeltje. Stany Crets en Ben Segers amuseren zich kostelijk als Lak en Kei (tof), maar ook en vooral het intermezzo van Mimoun Ouled Radi zijn matig tot goed Nederlandstalig vertier. Die laatste, bekend van onder meer het omstreden, maar amusante Shouf Shouf Habibi, voegt zowaar een multicultureel tintje toe in de persoon van Alladin, die een vliegende tapijttaxi bestuurt.

Kan je het de studio 100-bonzen verwijten dat het filmpje een ziel mist? Dat het stuntelige van de personages, steevast een hoofdingrediënt voor kinderfilms, te geforceerd overkomt? Dat er daardoor vele pogingen tot humor verloren gaan? Allicht niet. Helaas kan er niet worden beschikt over een budget dat gespendeerd zou kunnen worden aan bijvoorbeeld een geloofwaardiger decor, een vloeiendere plot en iets uitgekiendere acteerprestaties.

Maar voor de doelgroep die Indra Siera wil bereiken, is K3 en het IJsprinsesje natuurlijk fenomenaal. Oogjes zullen wijdopen staren naar het weliswaar digitale maar groteske paleis, naar de prinselijke kleding en naar de al even prinselijke drie K’s natuurlijk, wiens avonturen soms spannend genoeg maar helaas iets te vaak ronduit banaal zijn. Ook de ouders van alle jonge kijklustigjes zullen af en toe toch ook eens moeten grijnzen bij Alladins attitude of de fratsen van de prima overacterende Stany Crets en Ben Segers. Want dààrin werd klaarblijkelijk wel geïnvesteerd: een ervaren cast om de ietwat onbedreven Karen, Kristel en Kathleen te vervoegen. In K3 en het Magisch Medaillon was er al plaats voor zowel Nederlands humorhoop in bange dagen Paul de Leeuw als koning van de imitatie in Vlaanderen, Chris Van den Durpel. In K3 en het IJsprinsesje is het de beurt aan Urbanus, die met zijn hese stem niet eens zo slecht gecast werd voor de rol van Tovenaar Zonder Naam. Ook oude bekenden Annemie Picard en Carrie Tefsen, a.k.a. Mien Dobbelsteen uit Zeg ‘ns Aaa, zijn van de partij. Al mist de prent de touch die voor volwassenen voldoende aantrekkelijk kan ogen (in een digitaal doorslagje van een sprookjesbos is het helaas wel erg moeilijk inleven natuurlijk), aan de ietwat platvloerse doch herkenbare acteerprestaties van deze bekende gezichten dankt de film haar charme.

KFD KFD KFD KFD KFD KFD

Titel: K3 en het ijsprinsesje
Genre: Familiefilm