Meteen naar de tekst springen
Fox

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> GESPREK MET ANTHONY DANIELS

GESPREK MET ANTHONY DANIELS
De gouden droïd van Lucas

 

Kenny De Maertelaere | 29/10/2006


Share/Bookmark

Dat Anthony Daniels – C-3PO uit de Star Wars films – aanvankelijk niet veel zin had om ons te woord te staan liet hij ons gauw merken. De zweterige, donkere ruimte waar de gasten horden handtekeningenjagers en fans te zien kregen had hem kregelig en moe gemaakt. Maar een korte babbel off the record deed hem ontdooien en bracht een professionele vriendelijkheid naar de oppervlakte waar zelfs de gouden droïd uit George Lucas’ universum nog iets van zou kunnen leren.

Hoe bent u als acteur begonnen? De meeste mensen kennen u enkel als C-3PO.
“Toen ik vierentwintig was ging ik naar een theaterschool. Daar bleef ik drie jaar en had het geluk om een prijs te winnen. Zo belandde ik bij de BBC waar ik voor de radio theater maakte. Uiteraard alleen mijn stem. Op datzelfde moment gaf ik les – mime – in een theaterschool net buiten Londen. Dat deed ik ’s avonds en zo hield ik ook mijn lichaam onder controle. Na zes maanden gaf ik mijn ontslag en ging ik naar een theater in het noorden van Londen waarna ik bijna meteen gevraagd werd om me bij het National Theatre in de Young Vic te voegen. Bij dat gezelschap bleef ik twee jaar maar ik deed ondertussen ook andere projecten. Toen ontmoette ik George Lucas en de voorbije dertig jaar zijn voorbijgevlogen. Ik heb dus wel degelijk alles over acteren gestudeerd.”

Heeft u nooit getwijfeld over de rol van C-3PO?
“Enorm getwijfeld! De ontmoeting met George alleen al was een grote twijfel. Het kon me niet schelen, ik was niet geïnteresseerd. Maar ik ben net gevraagd om iets te schrijven in een nieuw boek over Ralph McQuarrie (een ontwerper/tekenaar van de werelden en wezens uit Star Wars, nvdr) en het komt vooral door hem en zijn tekening van C-3PO dat ik geïnteresseerd raakte in de film. McQuarrie’s ontwerp was volgens mij magisch.”

U kon op dat moment niet vermoeden dat Star Wars een fenomeen zou worden. 
“Helemaal niet. Als zoiets gebeurt is dat filmmagie.”

Had u verwacht dat u gevraagd zou worden voor de prequels?
“Eigenlijk niet. In ons beroep is niets zeker en dan maakte ik nog een fout: Ik had een vergadering met George voor Episode I en hij vertelde me dat ik, C-3PO dus, ontworpen werd door Anakin Skywalker. Dat vond ik schitterend omdat ik een goede band had met Alec Guinness toen we de eerste film opnamen. Drie dagen later besefte ik dat Guinness helemaal niet Anakin Skywalker had gespeeld! Door die fout was ik toch even geschokt!”

Ik vermoed dat u vertrouwd bent met dit soort conventions en er al heel wat heeft gezien…
“Toch niet. Ik heb er nog niet zo veel bezocht.”

Wat denkt u over deze conventie?
“Er zijn verschillende redenen waarom ik niet vaak naar conventies ga. Ik vind het hard werken en ik wil mezelf en het personage niet ridiculiseren of in waarde verminderen door overal op te duiken. Het is soms wel leuk om fans te ontmoeten, vragen te beantwoorden en ervaringen te delen. Dat is wat we doen; we delen de films. Ik vind dat iedereen deze films bezit. De intellectuele kennis is ons eigendom en dat is best wel interessant. Deze conventie is precies groot genoeg en het gaat niet alleen over Sta      r Wars. Het allerbelangrijkste vind ik dat de organisatoren intelligent en professioneel zijn. Ze beseffen dat ze twee dagen lang de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de levens van duizenden mensen. En dat doen ze uistekend.”

Elk jaar wordt het groter en beter.
“Dat werd me verteld. Als iets te groot wordt is er wel het risico dat het persoonlijk contact vermindert. Een evenement als dit kan te groot worden. Maar hier voelen de bezoekers zich niet geïntimideerd door het gebeuren. Iedereen is ook bijzonder vriendelijk en dat is niet overal zo. Soms vergeten mensen… ik bedoel maar, het is niet omdat je in een film speelt dat je alles hoeft te verdragen.”

In België zijn we vaak verlegen.
(denkt na) “Ah, dat is interessant. Misschien niet verlegen maar wel terughoudend. Ik had wel zoiets gemerkt. Net zoals Japanners. Maar die zijn soms angstaanjagend. Duitsers en Britten nemen dan weer geen blad voor de mond. In Canada zijn ze in ieder geval erg verlegen. Dat verklaart veel. Ik ben in ieder geval wel onder de indruk over de kennis van het Engels. Zoals je weet kan C-3PO zich vloeiend uitdrukken in zes miljoen verschillende communicatievormen maar ik moet het bij een beetje Frans houden. Wat Vlaams betreft… ik denk dat zelfs C-3PO daar problemen mee zou hebben. Het is een erg moeilijke, vreemde taal. Maar dit vind ik leuk. Ik was eerder al in Brussel en gisterenavond liep ik door een erg grauwe straat met een tram in het midden, als een scène uit een film over de Tweede Wereldoorlog. Er gebeurde niets, alsof iedereen in een bunker zat. Vervolgens liepen we door een deur, niet ver van ons hotel, en opeens stonden we in een prachtig restaurant. Een fin de siècle-restaurant. Het eten en de bediening waren schitterend. Ik was diep onder de indruk. Het eten is hier overigens fantastisch. En ik hou van jullie bier. Ik heb allerlei Belgische bieren geproefd, ook in Londen en ik kom zeker nog eens terug.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

© 2005 Warner Bros. Ent Harry Potter Publishing Rights © J.K.R. Harry Potter characters, names and related indicia are t
HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE
Wie durft?
>>>