Meteen naar de tekst springen
Brunbro Entertainment Group

INDEX >> FESTIVALS >> AFRIKA FILMFESTIVAL 2008: EDITIE GENT

AFRIKA FILMFESTIVAL 2008: EDITIE GENT
De microkosmos als motief

 

Jeffrey De Keyser | 22/04/2008


Share/Bookmark

De Afrikaanse cinema is in transitie. De grote verhalen en thema’s van weleer – armoede, onderdrukking, aids, genocide, traditie, (bij)geloof – blijven overeind, maar zijn niet langer het exclusieve leidmotief. Ze zetten de toon en kneden het kader waarbinnen een persoonlijk verhaal kan ontplooid worden. Ze verschuiven de klemtoon van het allesomvattende conflict naar de individuele strijd. De strijd tegen onrecht, de innerlijke strijd met emoties, de strijd van het individu gevangen tussen traditie en moderniteit.

In Ezra volgen we het verhaal van het titelpersonage, die voor de Waarheids- en Verzoeningscommissie moet verschijnen na zijn daden tijdens de burgeroorlog (vermoedelijk in Sierra Leone). Was hij een linkse vrijheidsstrijder, een gedrogeerde rebel of een niets en niemand ontziende killer? Was hij de intimidator of de geïntimideerde, de ontmenselijker of de ontmenselijkte? De centrale vragen concentreren zich rond het hoofdpersonage. Un dimanche à Kigali is dan weer een personalistische en emotierijke aanvulling op Hotel Rwanda, Sometimes in April en Shooting Dogs. We zien de Rwandese genocide door de bril van een verliefd koppel: de Canadese journalist Bernard Valcourt en de inheemse schone Gentille, serveerster in het Hôtel des Mille Collines. Zal de oorlog hen scheiden, of zal de liefde overwinnen? Laat Gentille zich doelbewust strikken met het oog op een Canadees paspoort en valt Bernard enkel voor de charmes van een langbenige jongedame, of verpletteren hun emoties de ratio? Faro, la reine des eaux focust op het leven van Zanga, een buitenechtelijk kind dat naar zijn geboortedorp terugkeert om de identiteit van zijn vader te achterhalen. Haalt zijn modernistische ingenieursgeest het op het traditionele volksgeloof in watergeesten, of krijgt hij als bastaard de toorn van het dorp over zich heen? En wie is nu eigenlijk zijn vader? Identitaire vraagstukken, persoonlijke problemen, individuele dilemma’s.

De drie films werden samen met Munyurangabo, U-Carmen e-Khayelitsha, Kirikou et les bêtes sauvages en Marock vertoond op de eerste Gentse editie van het Afrika Filmfestival, dat in Leuven intussen aan zijn dertiende jaargang toe is. Het festival stelt zich tot doel om het onzichtbare filmcontinent zichtbaar te maken, onder meer door mogelijkheden tot vertoning te creëren voor in verdeling zijnde Afrikaanse films. Het moederfestival in Leuven loopt nog tot 26 april. Verder zijn er ook vertoningen in o.a. Brussel, Maasmechelen en Bierbeek. Alle locaties en meer info op afrikafilmfestival.com.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

RCV Film Distribution
ELEGY
Treurlied over vergankelijkheid
>>>