INDEX >> RECENSIES >> BODY OF LIES

BODY OF LIES
Oorlog is hel

Wannes Van den Bossche | 24/11/2008

Wat hebben oorlog en bureaucratie met elkaar gemeen? Alles! Oorlog wordt slechts nog voor een deel gestreden op het slagveld, zo blijkt uit de nieuwste actiethriller van maestro Ridley Scott. Het overgrote deel wordt bedacht door mensen die veilig en ver van het front zitten en aan een slappe koffie lurken terwijl ze via een satelliet beslissen of een persoon de boel mag overleven.

Hoewel Scotts nieuwste film een scherpe politieke kwestie aansnijdt, is Body of Lies in de eerste plaats vooral een goede actiefilm die af en toe wat dieper graaft dan zijn genregenoten. Gevaarlijk entertainment wel te verstaan, want de terroristische gedachte blijft ook hier geheel op de voorgrond. Uitstekende keuze dus van Scott om twee acteerreuzen binnen te halen: Leonardo Di Caprio en Russell Crowe. Ze halen het beste uit elkaar.

Leonardo Di Caprio kruipt in de huid van CIA-agent Roger Ferris, een man met de ballen van een olifant die zich altijd in de gevaarlijkste plekken bevindt waar terrorisme hoogtij viert. De Amerikaan krijgt het zwaar te verduren, want na een bomaanslag in Manchester beseft de wereld hoe sterk de kracht is van Bin Ladens look-a-like Al Saleem, de nieuwe dreiging voor het westen. De man moet gestopt worden maar ondanks hun technologische krachttoer weten de Amerikanen hem niet te vinden.

Reden genoeg voor Ferris’ baas Ed Hoffman (een voortreffelijk cynische Russel Crowe) om hem naar Jordanië te sturen om daar de dreiging af te blokken. Maar de strijd is hard en meedogenloos zodat het voor Ferris moeilijk wordt om iemand te vertrouwen. Het gevaar loert immers achter elke hoek. Het idee om voor de schijn zelf een zogezegde terroristische organisatie op te richten lijkt het perfecte plan om Al Saleem uit zijn schuilplaats te lokken; een idee met veel levensgevaarlijke risico’s.

Ridley Scott blijft een meester in zijn vak en geeft de kijker meermaals wat het verwacht: een beklijvend verhaal, twee acteerkanonnen, enkele explosies die je bijna uit je stoel blazen en keiharde actiescènes. Het verhaal is geschreven door The Departed scenarist William Monahan die zich baseerde op het gelijknamige boek van een oud-journalist. Zowel scenarist als cineast weten de pure dreiging uit het verhaal te halen met een rijk gevulde achtergrond vol drama. Toegegeven, af en toe is de moraal iets te doorzichtig en zijn de pogingen om het Oosten in een goed daglicht te stellen (de Iraanse schone) weinig subtiel. De sarcastische humor laat dan weer duidelijk merken dat je prent ook niet té serieus mag nemen. Of het moet zijn dat u Leonardo Di Caprio verkleed als moslim serieus kan nemen.

Body of Lies is zeker niet de meest memorabele prent die Ridley heeft gemaakt, maar de prent biedt wel twee uur lang fantastisch entertainment. Leonardo di Caprio toont zich een diepgaand acteur die de Arabische taal perfect onder de knie heeft, Russel Crowe is zijn heerlijk cynische zelve, de relatief onbekende Mark Strong (Stardust) weet zich perfect staande te houden naast deze twee klasbakken en de mooie Iraanse Golshifteh Farahani staat tevens erg innemend te acteren. Scott wou duidelijk wel geen risico’s nemen, want buiten enkele oneliners en moralistische uitspraken wenst hij tegen niemands schenen te schoppen.

Titel: Body of lies
Genre: actie/thriller
Speelduur: 2u08