Meteen naar de tekst springen
Paramount

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> BIFFF 2009

BIFFF 2009
Interview Karl Urban (Leonard Bones McCoy uit Star Trek)

 

Steve De Roover | 17/04/2009


Share/Bookmark

De uit Nieuw-Zeeland afkomstige Karl Urban acteerde in verschillende grote Hollywoodfilms als Ghost Ship, The Chronicles of Riddick, Doom, The Bourne Supremacy en recent nog Pathfinder, maar werd natuurlijk wereldberoemd met zijn rol van Eomer in Lord of the Rings: The Two Towers en Lord of the Rings: Return of the King. Urban speelt in Star Trek de mopperende dokter Leonard Bones McCoy. Naar aanleiding van de wereldpremière van de nieuwste Star Trek op het 27ste Brusselse International Festival of the Fantastic Film had onze medewerker Steve De Roover een interview met hem.

Nadat de persverantwoordelijke van Universal ons aan elkaar heeft voorgesteld, vraagt Urban met oprechte interesse wat ik van Star Trek vond. Ik druk hem op het hart dat het een geweldige film is, waarna hij met een zichtbaar enthousiasme begint te vertellen over de film: “Het leuke aan Star Trek is dat de film zich echt leent om meerdere keren te bekijken. Ik heb hem zelf al twee keer gezien en de tweede keer heb ik nog meerdere zaken opgepikt dan de eerste keer. Normaal kan ik een speelfilm maar één keer bekijken, maar nu wil ik alles in me opnemen. Ik was een fan van de originele televisieserie, maar deze film is een compleet andere Star Trek: ‘action-packed’, met uitstekende speciale effecten en goed geschreven personages.

Hoe ben je eigenlijk bij de film terechtgekomen?
Toen ik vernam dat er een nieuwe Star Trek gemaakt zou worden, heb ik mijn manager gecontacteerd. Hij heeft een ontmoeting geregeld met J.J. Abrams. Ik vond zelf dat het gesprek helemaal niet goed gegaan was en dacht nooit nog iets te vernemen van hem. Maar een dikke twee maanden later kreeg ik telefoon van zijn mensen en werd ik uitgenodigd voor een screentest voor de rol van McCoy. Door de goede respons van J.J. wist ik toen al dat ik de rol zou hebben. Nadien werd de castingtape nog doorgestuurd naar de grote bazen van Universal en op het einde van de dag kreeg ik bevestiging dat de rol van mij was.

Het personage van Bones is erg populair bij de vele fans. Hoe heb jij zelf het personage benaderd?
Ik heb enorm veel respect voor de bijdrage van mijnheer Kelley aan de Star Trek-legacy. Voor mij was het als fan zeker en vast een uitdaging om het personage herkenbaar te maken zonder er een exacte kopie van te maken. Het was interessant om de essentie van Bones te vinden, een mopperende dokter met toch een hart van goud. Het personage is de beste vriend die je jezelf maar kan inbeelden en het is leuk om zo’n uitgebalanceerd iemand te kunnen neerzetten. Vaak doet hij compleet het tegenovergestelde van wat hij zegt. Een erg mooie scène die dit illustreert is de sequentie waarin hij Kirk aan boord van het schip smokkelt. Volgens mijn vrouw ligt het personage van McCoy het dichtste bij mezelf.

Een blik op je filmografie toont behoorlijk wat sciencefiction en fantasy. Is dat een bewuste keuze?
Die vraag krijg ik wel meer, maar toch heb ik al in verschillende genres gezeten. Ik zat in westerns, komedies, drama, fantasy en sciencefiction, dus ik label me niet als een fantasy-acteur. Ik selecteer mijn rollen dan ook niet op het genre, maar eerder op het personage en het verhaal dat de regisseur wil vertellen. Met Star Trek hebben we het geluk gehad dat er zo’n vakkundig cineast aan het roer stond. J.J. Abrams is echt een regisseur die op een hoogtepunt zit van creativiteit. Hij heeft niet alleen alle elementen die nodig zijn om een geweldig filmmaker te zijn, maar hij slaagt er ook in om de technische aspecten van het medium ‘film’ begrijpbaar over te brengen op zijn cast. Zijn regieaanwijzingen zijn overigens altijd heel personagegericht.

Je werkte met enkele van de grootste regisseurs van onze tijd. Hoe was het om te werken met Paul Greengrass, Peter Jackson en nu J.J. Abrams. Hoe zou je hun regiestijl en manier van werken vergelijken?
Een uitstekende vraag! J.J. Abrams doet me enorm veel denken aan Peter Jackson. Ze zijn beiden niet alleen filmtechnisch bij de pinken, maar vinden het allebei erg belangrijk om de karakters uit te diepen. Jackson doet eigenlijk niets anders dan karaktergedreven films maken. Dat is zeker het geval bij Lord of the Rings. Paul Greengrass is een erg slimme filmmaker. Hij weet de film perfect rond de genreclichés te sturen. Hij is ook erg specifiek in zijn aanwijzingen. Ik geef even een heel mooi voorbeeld uit The Bourne Supremacy. Mijn personage heeft net Marie (gespeeld door Franka Potente) gedood en hun jeep komt terecht in het water. Ik kom nadien op de brug en ik kijk over de rand of er overlevenden zijn. De eerste take leg ik mijn hand op de omheining, waarna Paul me direct zegt om de brug niet aan te raken. Paul zegt dat mijn personage compleet losstaat van de omgeving, als een haai op doortocht. Het aanraken van de brug zou hem een link geven met de rest van de omgeving. In zo’n detail vatte hij de essentie van mijn personage. Slimme man!

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de film gericht is op een nieuw en misschien jonger publiek. Hoe denk je dat de harde kern van de fans zal reageren op de film?
Ik respecteer je mening, maar toch moet ik je daar wat tegenspreken. Volgens mij is het een film voor iedereen. Dat was ook de intentie van J.J. Abrams: een film maken, niet alleen voor “Trekkies”, maar voor filmfans in het algemeen. Het is ook een hele toegankelijke cast. Ik snap wel waar je vraag vandaan komt, omdat we voor de film gewerkt hebben met een relatief jonge cast. Het was de bedoeling van J.J. om deze sciencefictionfranchise - die letterlijk en figuurlijk alle uithoeken van het heelal had gezien - te injecteren met een frisse aanpak. Hij heeft een film gemaakt die goed overeind blijft, met geweldige speciale effecten, goed uitgekiende karakters en een boeiend verhaal over de start van deze personages. Het gaat nu interessant worden hoe er op de film zal gereageerd worden, maar als iedereen evenveel pret heeft als wij hadden tijdens het maken van de film dan zal de kans zich zeker aandienen om meer films te maken.

Heb je al getekend voor een vervolg?
Ja en ik denk dat iedereen met veel plezier zal terugkeren, aangezien de volledige cast heeft getekend voor nog twee films. Maar voor wij deze ontdekkingstocht verder zetten moet de film eerst nog zijn publiek vinden.

Star Trek heeft een prima cast, met zowel grote namen als Eric Bana, Bruce Greenwood, Leonard Nimoy en Winona Ryder, maar ook jong geweld als Chris Pine. Hoe was het om te werken met deze bende?
Ik heb nog nooit zoveel lol gemaakt op een set als op die van Star Trek en ik besef dat je dit in je job vaak zal horen van acteurs die gewoon graag hun film willen verkopen, maar wij genoten echt van elkaars gezelschap. Het is een talentvolle groep, met een goede komische timing en veel enthousiasme. Van J.J. Abrams over John Cho tot en met Chris Pine, Zach Quinto en Simon Pegg. Het was soms een hele opgave om met afgestreken gezicht je dialogen op te zeggen wanneer de camera’s terug begonnen te rollen. Bovendien hadden we echt geluk dat Leonard Nimoy die na zeventien jaar eindelijk nog eens Spock speelt. Hij zou dit zeker niet gedaan hebben als hij niet geloofde in J.J. Abrams en de film.

We zijn al heel de tijd aan het kletsen over Star Trek en je carrière, maar hoe ben je eigenlijk gestart in het filmvak? Wist je al vroeg wat je wilde?
Ik vermoed van wel. Ik ben al op vroege leeftijd begonnen met het schrijven, regisseren en acteren in toneelstukken. Bij het verlaten van de middelbare school heb ik dan ook snel besloten om het professioneel te proberen. In de lagere school was ik zelfs al te vinden op het podium en dat is wat ik altijd wilde doen.

Wat zal de toekomst nog brengen voor Karl Urban?
Er zijn geen garanties dus…

Volgens geruchten zou je verschijnen in de fel geanticipeerde Tron-sequel?
Dat is niet waar. Ik zou het niet erg vinden om in de film op te draven, want ik ben erg gesteld op het origineel maar op dit moment zijn we vooral bezig met Star Trek te promoten. Het was onze film en nu is de film van jullie. Ik hoop dat hij omarmd zal worden door het publiek en dat iedereen plezier beleefd aan de film, zodat we deze karakters verder kunnen uitbreiden.

Hoe staat het met Black Water Transit? Kan je ons meer vertellen over die film?
Tuurlijk. Dat is een film die ik opgenomen heb met Tony Kaye (de maker van American History X, nvdr), maar ik ben er eerlijk gezegd niet zeker van in welk stadium van de post-productie deze prent zich bevindt.

Ik kijk er naar uit! Bedankt voor je tijd.
Dank je wel. Ik waardeer de aandacht!

Star Trek van J.J. Abrams met Chris Pine, Zachary Quinto, Winona Ryder, Simon Pegg, Jennifer Morrison, Karl Urban, Eric Bana, Leonard Nimoy en John Cho gaat op 6 mei in première. Een korte recensie leest u in onze BIFFF-verslaggeving. De lange versie gaat bij de première online.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Buena Vista
THE CHRONICLES OF NARNIA
One winter to rule them all
>>>