Meteen naar de tekst springen
Cinema Blend.com

INDEX >> RECENSIES >> SOUL POWER

SOUL POWER
Terug naar de roots

boven middelmaat  

Elke Tilborg | 29/06/2009


Share/Bookmark

Toen producer Jeffrey Levy –Hinte de Muhammed Ali –biopic When We Were Kings aan het bewerken was, viel het hem op dat er een schat aan ongebruikt filmmateriaal overbleef. De legendarische boksmatch in Zaïre tussen Muhammed Ali en George Foreman – beter bekend als The Rumble in the Jungle-  werd voorafgegaan door een driedaags muziekfestival dat eveneens op pellicule was vastgelegd. Soul Power is ontstaan uit een zorgvuldige selectie van de overgebleven beelden en reikt de kijker een uniek tijdsdocument aan van een groots festival.

Het muziekfestival –dat Zaïre ’74 gedoopt werd- verenigde voor het eerst de grootste Amerikaanse soul –en bluesmuzikanten. Internationale vedetten zoals James Brown, Bill Withers en B.B. King werden op hetzelfde podium geplaatst als de lokale muzikale helden. Soul Power bevat zowel daverende concertbeelden als de voorafgaande moeizame voorbereidingen- met hilarisch intermezzo’s van de producer- en gunt de kijker een blik achter de schermen.

De documentaire begint en eindigt met de ‘Godfather of Soul’ - en held van menig Zaïrees- James Brown. Ook de overige zwarte artiesten worden op de voet gevolgd in de verkenning van hun Afrikaanse roots. Vooral Muhammed Ali lijkt onder de indruk te zijn van de kennismaking met zijn ‘heimat’ en declameert bevlogen over het neerslaan van de slavernij en de bevrijding van ‘zijn volk’.

Ali blijkt echter één van de enige te zijn die contact weet te leggen met de plaatselijke bevolking. Wanneer een aantal artiesten de marktjes in Kinshasa bezoeken, speelt de taalbarrière hen parten. De verhouding tussen de Afrikaanse en Afro –Amerikaanse cultuur en de afstand tussen de muzieklegendes en de lokale bevolking worden pijnlijk duidelijk.

Toch is er iets dat hen allen verbindt: de muziek. Het geluid in Soul Power is van een uitstekende kwaliteit – hoewel de keuze van de nummers soms vreemd mag lijken. Helaas is de kwaliteit van de filmbeelden soms erbarmelijk en zit de cameraman zijn onderwerp te dicht op de huid. Zowel de artiesten als het publiek zijn zich constant bewust van de aanwezigheid van de camera, waardoor vele scènes een georkestreerd karakter krijgen. Bovendien wordt er nauwelijks een overzicht van het podium of van het publiek voorzien, waardoor je je als kijker de grootsheid van het gebeuren bijna niet kunt voorstellen.

Het mag duidelijk zijn dat de artiesten en hun concerten in deze documentaire centraal staan, terwijl de politieke situatie in Zaïre ongemoeid wordt gelaten. Het enige bewijs van de aanwezigheid van toenmalig president en dictator Mobutu is het kolossale portret dat tijdens het festival als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de festivalgangers hangt.

Diepgaand is Soul Power niet. Zaïre verandert voor drie dagen in het land van melk en honing en toont ons een volk dat ondanks alles zijn muzikaal gevoel niet verloren heeft. Soul Power is echter een must voor de soulmuziekliefhebber en een lofrede voor het zwarte volk en zijn gevoel voor ritme.



Titel: Soul Power
Genre: Documentaire
Speelduur: 1u33
Regisseur: Jeffrey Levy-Hinte
Acteurs: James Brown, Mohammed Ali, Bill Withers, B.B. King, Celia Cruz, Miriam Makeba.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

BFD
SAW V
Jigsaw, achter de schermen
>>>