Meteen naar de tekst springen
Paradiso

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> INTERVIEW ED HARRIS

INTERVIEW ED HARRIS
Een hommage aan de western

 

Bart Carteur | 03/10/2009


Share/Bookmark

Ed Harris is al jarenlang één van de beste karakteracteurs uit de Amerikaanse cinema. Glansrollen in The Abyss, Apollo 13, The Rock en Enemy at the Gates deden hem op het verlanglijstje staan van vele regisseurs. In 2000 waagde hij zich voor het eerst als filmmaker met de biografische prent Pollock, wat hem veel positieve recensies opleverde. Acht jaar later vond Harris de tijd rijp genoeg om een tweede film uit te brengen, de western Appaloosa.

Opnieuw werd de film op diverse festivals bejubeld, alhoewel het genre niet meer zo populair is als vroeger. Tijdens het festival van de Amerikaanse film in Deauville had Moviegids een ontmoeting met deze filmmaker, die niet alleen op het witte doek, maar ook in het echt een enorme klasse uitstraalt. Appaloosa is sinds kort verkrijgbaar op dvd en blu-ray.

Vriendschap speelt een belangrijke rol in Appaloosa. Wat trok je vooral aan in dit verhaal?

Mijn vriendschap met mannen en vrouwen zijn zeer belangrijk voor me. Toen ik opgroeide in New Jersey, had ik een hechte band met 3 jongens, waarmee ik vooral ging voetballen. Na 45 jaar is die band er nog steeds, ook al zien we elkaar nu veel minder vaak dan vroeger. Ik geloof in zo’n relatie, naast die van je partner, waar je een comfortabel gevoel hebt en ervaringen en vertrouwen uitdeelt aan elkaar. In die mate, mocht je in enorme problemen verzeild raken, dat je er altijd kan op rekenen. Toen ik het boek van Appaloosa las, voelde ik diezelfde dingen aan, zodat ik een zeer goed gevoel kreeg. De vriendschap tussen de twee hoofdpersonages voelde comfortabel en relaxed aan. Het was een plezier om het te lezen. Voordat ik het boek uitgelezen had, begon ik al te dromen om dit tot een film te maken en één van die personages te vertolken. Het voelde immers persoonlijk aan. Ik ben blij dat het me lukte en Viggo Mortensen de andere hoofdrol accepteerde.

Hoe ontstond de samenwerking met Viggo Mortensen?

We werkten samen aan A history of violence en er ontstond meteen een band tussen ons. Viggo is echter een drukbezet man, zodat ik niet wist of hij tijd zou kunnen vrijmaken voor mijn film. Tijdens de promotiecampagne voor Cronenberg’s film gaf ik hem het boek van Appaloosa en vroeg hem het te lezen. Hij reageerde enthousiast en van het één kwam het ander. Ik was zeer blij dat hij de rol aanvaardde, want ik had niemand anders in gedachten voor zijn personage.

Hoe werd Jeremy Irons gecast?

Ik wou een goede tegenstander voor Cole, zodat ik voor het personage van Bragg iemand zocht die een beetje verschillend en meer misleidend was. Ik heb Jeremy Irons’ werk altijd bewonderd, maar ik had nog nooit de kans gehad om met hem samen te werken. Het was de bedoeling om Bragg als een soort intellectuele dreiging over te laten komen en Jeremy was een interessante keuze. Het contrast werkte.

Wat bracht je ertoe om te beginnen regisseren?

Pollock was jarenlang een ware obsessie voor me. Ik wou over die man koste wat het kost een film maken en zou het vreselijk gevonden hebben, indien iemand anders eerder met een film was afgekomen. We zijn nu acht jaar later en ik vond de tijd gekomen om een volgende film te realiseren. Ik hou er vooral van om samen te werken met de crew, de opbouw van de set, de montage, … Het technische aspect boeit me enorm.

De laatste jaren zijn westerns niet meer zo populair. Wou jij met jouw versie het genre nieuw leven inblazen?

Het was vooral de relatie tussen de twee hoofdpersonages die me deden verlangen om het verhaal op film te zetten. Ik hou van het westerngenre en ik wou een sfeer creëren die een soort hommage bracht aan de grote westerns uit het verleden. Ik was niet geïnteresseerd om het genre te moderniseren of zodanig te brengen dat de jongere generatie het zou willen bekijken. Snelle montages zijn immers niet aan mij besteed en dat is wat jongeren enkel nog willen zien. Ik wou het verhaal langzaam vertellen en blijk geven aan de tijd van toen. In die periode was men immers niet gehaast en waren er weinig communicatiemiddelen, met uitzondering van telegrams en brieven.

Laatste vraag: wat zijn je favoriete films aller tijden?

Momenteel zijn dat To Kill a Mockingbird, The Grapes of Wrath en The man who shot Liberty Valance.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Miramax
FRIDA
A life in pictures
>>>