Sony Pictures Releasing

INDEX >> RECENSIES >> THIS IS IT

THIS IS IT
Een eerbetoon

Geert Verheyen | 29/10/2009

This Is It, een documentaire samengesteld uit meer dan 100 uur beeldmateriaal dat verzameld werd gedurende de repetities voor de shows, is het ultieme eerbetoon aan een muzikaal genie geworden.

Michael Jackson is een fenomeen. Eerst bij Jackson 5 en daarna solo scoorde hij tientallen monsterhits en verkocht hij miljoenen platen. De uitstekende platen volgden elkaar op en tot op heden is zijn Thriller nog steeds de meest verkochte plaat aller tijden. Het album Invincible uit 2001 vormde een keerpunt: dat album ging de mist in mede doordat het als gevolg van een geschil met platenlabel Sony amper gepromoot werd. Een nieuwe plaat is er nooit meer gekomen en ook de media gingen steeds meer negatief over hem berichten: mislukte chirurgische ingrepen, gezondheidsproblemen, schuldenbergen, vermeend kindermisbruik en wereldvreemdheid. Zijn bijnaam, Wacko Jacko, toont aan hoe de wereld over hem dacht.

In maart 2009 kondigde Michael Jackson zijn comeback aan met een groots opgezette tournee: This Is It. De vraag was enorm en uiteindelijk werden er maar liefst 50 shows gepland in de Londense O2-arena. Op 25 juni, amper twee weken voor de start van de concertreeks, overleed Michael Jackson aan een hartstilstand ten gevolge van een pijnstillerverslaving.

Heel even stond de wereld stil: de fans waren ontredderd, maar ook voor vele anderen was de dood van de King Of Pop een kleine schok. Elk muziekliefhebber over de hele wereld besefte immers dat Michael Jackson heel wat betekend had voor de muziekgeschiedenis en dat samen met hem een groots performer verloren was gegaan. Om deze fans en liefhebbers alsnog een idee te geven van wat het had kunnen worden, is er nu This Is It.

Een muziekdocumentaire recenseren is in se een erg ondankbare taak omdat de beoordeling zeker voor een deel samenhangt met muzikale voorkeur. Als Michael Jackson onderwerp van documentaire is dan wordt het helemaal penibel: is je beoordeling positief dan wordt ze afgeschilderd als het een oordeel van een fan, ben je negatief dan ben je een hater. Met andere woorden: verliezen doe je altijd. Laten we dan ook de documentaire bekijken als wat ze is: een uniek document voor de fans, een laatste eerbetoon.

This Is It is zeker niet uitsluitend een sentimentele film geworden, zoals velen vreesden in de aanloop naar de release. De muziek staat in deze documentaire centraal: we zien versies van alle nummers die Jackson gebracht zou hebben tijdens zijn concerten. We krijgen ook het vele werk te zien dat bij de voorbereiding van zo’n grote productie hoort: de preproductie, de persconferentie, de technische voorbereiding van de showelementen, het praten over hoe bepaalde nummers zouden moeten klinken en het hernemen wanneer er iets fout gelopen is.

Wat This Is It echter bijzonder maakt, is dat we wellicht voor de eerste keer de persoon Michael Jackson te zien krijgen in plaats van het grote icoon, de schuchtere en teruggetrokken ster. We zien iemand aan het werk die gepassioneerd met zijn vak bezig is, iemand die perfectionistisch is en perfect weet wat hij wel en niet wil en er alles voor over heeft om zijn doel te bereiken, een artiest met een perfect gevoel voor timing en een nog steeds intacte stem, maar ook een artiest die nog bewondering kon voelen voor het talent van anderen. Maar bovenal zien we ook een mens: een mens die liefde koestert voor zijn fans en houdt van andere mensen. Een mens met gevoel voor humor en met zijn eigen unieke talenten en gebreken. Een mens.

This Is It toont aan de fans hoe het had kunnen zijn: heel erg indrukwekkend. Michael Jackson omringde zich voor het eerst sinds lang terug met mensen uit zijn verleden, mensen van wie hij wist dat hij hen kon vertrouwen, mensen die het beste met hem voorhadden, vrienden, de grootste artiesten en de beste technici. We krijgen een glimp te zien van de opnames van de filmpjes die tussen de nummers vertoond zouden worden, van de kleding die speciaal voor Michael Jackson ontworpen werd en van het werken met de allernieuwste technieken zoals het projecteren van 3D-beelden. We zien ook een ploeg medewerkers die allemaal fan zijn van de artiest Michael Jackson en blij zijn te kunnen en mogen werken met hun grote idool. Een ploeg – een familie bijna met Michael als gezinshoofd – waarin elk lid hetzelfde doel dient: de meest indrukwekkende show ooit maken om hun grote voorbeeld weer op de wereldkaart te zetten.

Mensen die geen fan of liefhebber waren van Michael Jackson zullen door This Is It niet plots van mening veranderen en ook de fans zullen blijven verkondigen dat hun onderwerp van adoratie de allergrootste artiest aller tijden was. De niet-fans blijven dan ook vaak thuis en daardoor hing er een unieke sfeer in de zaal: de toeschouwers waren erg geconcentreerd, bewogen ritmisch mee op de muziek in hun stoel en sommigen zongen zelfs zachtjes mee. Voorts ook een gevoel van samenhorigheid, een geloof in het kunnen van hun artiest, wat uitmondde in een spontaan applaus aan het einde van de film. Dit alles baadde echter in ietwat vreemde en serene sfeer: een besef dat dit de allerlaatste beelden zijn die van Michael Jackson te zien zullen zijn, een afscheid.

This Is It is een goeie documentaire geworden. Uiteraard geeft de film een ietwat vertekend beeld door de mindere dagen van de wereldster, die er ongetwijfeld geweest zullen zijn zo kort voor zijn dood, buiten beschouwing te laten, maar het schetsen van een geheel objectief beeld was nooit het doel van deze documentaire. Wel was het de bedoeling om de fans een cadeau te geven, aan hen laten zien dat hij het nog kon en aan diegenen die al jarenlang met hem spotten te bewijzen dat ze ongelijk hadden. This Is It is een respectvol laatste eerbetoon geworden aan een groots en uniek artiest. Alleen jammer dat Michael Jackson eerst diende te overlijden vooraleer terug gerespecteerd te worden.

Titel: This Is It
Genre: Muziekdocumentaire
Duur: 1u52