Meteen naar de tekst springen

INDEX >> RECENSIES >> HUMPDAY

HUMPDAY
Broederliefde

middelmatig

Bromances is het nieuwe type komedies waarmee Hollywood ook een jong, mannelijk publiek wil aanspreken dat niets van zoetsappige romantische komedies moet weten. Dit nieuwe genre krijgt nu ook navolging bij de kleinere studio's die er heel wat minder geld tegenaan kunnen gooien maar andere troeven uitspelen.

Ben (Mark Duplass) en zijn vrouw Anna (Alycia Delmore) zijn net getrouwd, hebben een leuke baan en zijn volop pogingen aan het doen om een eerste kind te verwekken. Op een nacht staat Andrew (Joshua Leonard), een oude vriend van Ben, voor de deur. Hij zoekt geld om een project in Mexico te financieren en wil enkele dagen blijven logeren.

Andrew ontmoet echter al snel een groep kunstenaars en hij overtuigt Ben om met hen een feestje te komen vieren. Daar vertellen ze hem over Humpfest, een alternatief festival waarop artistieke pornografische films vertoond worden die door amateurs gemaakt zijn. Na heel wat alcohol komen Ben en Joshua op het idee om de ultieme artistieke pornofilm te draaien: twee heteroseksuele mannen die samen seks hebben.

Vergezocht? Dat lijkt zo op het eerste gezicht en dat blijft het helaas ook. Al wordt het idee naarmate de film vordert eigenlijk meer een kapstok waaraan de personages hun gevoelens en intenties ophangen. De doorsnee Ben ten koste van alles wil doorgaan met het idee om aan te tonen dat hij niet zo grijs en saai is als hij uitschijnt, en de uitbundige Joshua die er ook mee wil doorgaan net om te bewijzen dat hij toch iéts in zijn leven kan afmaken.

Dankzij scherpe dialogen zit er best wat vaart in een film die slechts op één uitgangspunt drijft en waar verder te weinig in gebeurt. De acteurs zitten prima in hun rol en de documentaire-achtige filmstijl geeft er een realistische, low-budget draai aan. Lange, beweeglijke shots worden afgewisseld met korte shots uit focus, wat tegenwoordig erg standaard wordt maar hier perfect past.

Het is daarom jammer dat er weinig echt opwindends te beleven is aan deze film (als we dat woord in deze context mogen gebruiken). De personages zijn allemaal erg doorsnee, ook al willen ze zelf geloven dat ze dat niet zijn. De quarterlife crisis die elk van hen lijkt mee te maken is herkenbaar maar de manier waarop die geuit wordt is zo vergezocht dat persoonlijke herkenning erg moeilijk is.

Dat weerhoudt Humpday er niet van om bij momenten zeer vermakelijk te zijn. De scène waarbij Andrew ongewild hun plan aan Anna uitlegt, is uitermate grappig. Ook de uiteindelijke 'humpday' is heerlijk gênant om te zien, maar toch ontbreken er te veel momenten met de nodige pit om Humpday over de hele lijn genietbaar en memorabel te maken.

Titel: Humpday
Genre: Komedie
Speelduur: 94 min
Regisseur: Lynn Shelton
Acteurs: Mark Duplass, Joshua Leonard, Alycia Delmore, Lynn Shelton

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: A-Film
THE LIFE AND DEATH OF PETER SELLERS
Kameleon zonder gezicht
>>>