Meteen naar de tekst springen
Belga Films

INDEX >> RECENSIES >> ASTRO BOY

ASTRO BOY
Kleine superrobot

goed  

Michel Druart | 10/12/2009


Share/Bookmark

Astro Boy ontstond als een mangaserie in de jaren vijftig en is nu digitaal verfilmd. Ook al leunt het eindresultaat dichter aan bij Walt Disney dan bij Akira, de Japanse invloeden blijven herkenbaar.

Metro City is een stad die hoog boven de aarde zweeft. Een groep elitaire burgers leeft er afgescheiden van de rest van de wereld om aan de vervuiling te ontsnappen. In Metro City wordt bijna al het werk door robots opgeknapt, waardoor mensen bijna niets meer hoeven te doen. De belangrijkste uitvinder van deze robots is dr. Tenma (Nicolas Cage).

Op een dag komt Tenma’s zoon Toby (Freddie Highmore) om tijdens een mislukt wetenschappelijk experiment. Tenma besluit het geheugen van zijn zoon in een robot naar Toby's gelijkenis te plaatsen, maar als snel blijkt dat de androïde Toby toch niet helemaal kan vervangen. Tenma gooit de robot dan maar op het stort: de onderliggende planeet Aarde.

Het is gek hoe actueel een verhaal van bijna 60 jaar oud vandaag nog kan zijn. Het klimaat is belangrijker dan ooit (de top van Kopenhagen is in volle gang), en Metro City leek nog nooit zo dichtbij. Toch hebben de makers voor een duidelijk 'verouderde' setting gekozen. De geportretteerde futuristische wereld baadt in een fifties-sfeertje, maar dat geeft het geheel juist extra cachet. De robots bespreken zelfs de wetten van de robotica zoals die in 1942 geformuleerd werden door Isaac Asimov. Toch zijn er ook verwijzingen naar de moderne populaire cultuur, zoals de knipogen naar Pulp Fiction. Referenties die de volwassen kijker zeker niet zullen ontgaan.

Ondanks het digitale geweld en de westerse invloeden schemeren de Japanse roots overal door. Aan het ontwerp van het robotje Astro Boy werd niet geraakt, en ook de andere kinderen in de film lijken zo uit de manga weggeplukt. Zelfs de aangekaarte thema's zijn typisch Japans en komen in hedendaagse manga's en animes nog steeds in verschillende vormen voor.

Zo gaat het in Astro Boy niet alleen over het milieu, maar ook over de relatie tussen mensen en robots. Hoewel de laatsten in de regel als slaaf onderworpen worden aan de eersten, krijg je een heel ander verhaal wanneer je eigen zoon tot een robot is getransformeerd. Erg zwaarmoedig wordt het allemaal niet, en de conclusie is dan misschien snel duidelijk, toch stelt de film enkele vragen die je tot nadenken zullen aanzetten.

Met vaste hand rijgt David Bowers – de regisseur van Flushed Away die eerder zijn strepen verdiende als animator van o.a. Shark Tale, The Prince of Egypt, Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit en zelfs Who Framed Roger Rabbit – de fenomenale actiescènes aan elkaar. Het eindresultaat op het grote scherm is overdonderend. Soms is het even naar adem happen, maar Bowers bouwt gelukkig voldoende rustpunten in.

Het enige grote minpunt is de stem van Nicolas Cage als dr. Tenma. De acteur speelt te veel zichzelf, waardoor zijn personage aan kracht verliest. De held van National Treasure over zijn robotzoon horen klagen is niet meteen iets waar we op zitten te wachten. Samuel L. Jackson weet dan weer wel te boeien als de gigantische robot Zog. Net als Bill Nighy, Donald Sutherland en Eugene Levy verdwijnt hij volledig in zijn digitaal personage.

De nieuwe, digitale Astro Boy is uiteindelijk enorm genietbaar. De verbluffende actiescènes, de leuke vertolkingen, de geslaagde grappen en het typische maar doeltreffende verhaal maken van Astro Boy een interessante verfilming van een aparte superheld.

Titel: Astro Boy
Genre: Animatie
Speelduur: 85 min
Regisseur: David Bowers
Stemacteurs: Nicolas Cage, Kristen Bell, Samuel L. Jackson, Freddie Highmore

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

UIP
WORLD TRADE CENTER
The Day the Earth Stood Still
>>>