INDEX >> RECENSIES >> THE RAINMAKER

THE RAINMAKER
Solide Grisham

Hans Dewijngaert | 19/04/1998

Voor John Grisham breken belangrijke tijden aan. Na vijf verfilmingen is het nieuwe ervan af en moet blijken of de man ook in de toekomst met zijn stereotiepe rechtbankthrillers kan blijven boeien. The Rainmaker is alvast een frisse en aangename verrassing. Dat enkele van Hollywoods beste krachten zich achter de film schaarden, is daar natuurlijk niet vreemd aan.

De legende wil dat Francis Ford Coppola de roman The Rainmaker eerder toevallig op een luchthaven kocht, hem in één ruk uitlas en zo onder de indruk was, dat hij hem zelf wilde verfilmen. Het zou, na The Firm (1993), The Pelican Brief (1993), The Client (1994), The Chamber (1996) en A Time To Kill (1996) de zesde bewerking van Grishams oeuvre worden. Ondanks de tanende publieke belangstelling (The Firm bracht 150 miljoen dollar op; The Chamber nog geen 15 miljoen), wellicht niet de laatste. Voor zijn The Runaway Jury kreeg de voormalige advocaat 8 miljoen dollar op zijn bankrekening gestort, en Robert Altman heeft al een nieuwe verfilming ingeblikt: The Gingerbread Man, met Kenneth Branagh, Robert Downey Jr. en Famke Janssen.

Maar The Rainmaker is hier aan de orde en Francis Ford Coppola, die zelf het scenario schreef, kon hiervoor een beroep doen op Hollywoods nieuwste cover boy Matt Damon, Danny DeVito en een nooitgeziene nevencast, met Danny Glover, Claire Danes, Mickey Rourke, Jon Voight, Dean Stockwell, Roy Scheider, Andrew Shue, Randy Travis en Teresa Wright. Zelfs tussen zoveel talent, staat Danny De Vito als een rots in de branding. Hij speelt met veel bravoure en durf Deck Shifflet, een would-be advocaat van middelbare leeftijd, die eerder handig dan slim is en inmiddels al zes keer gezakt is voor zijn examen, waardoor hij nog steeds niet officieel in een rechtbank mag pleiten.

Hij vormt in The Rainmaker een team met de jonge en naïeve Rudy Baylor (Matt Damon), een arme maar idealistische beginneling die pas een tweederangs advocatenschool met de hakken over de sloot heeft afgemaakt. Shifflet leert hem de knepen van het vak en het duo krijgt een zaak in handen van een man die gestorven is aan leukemie omdat zijn verzekering hem niet dekte. Ondertussen wordt Rudy verliefd op Kelly Riker (Claire Danes), een vrouw die door haar man Cliff (Andrew Shue) mishandeld wordt. Daardoorheen loopt ook nog eens het verhaal van een oude vrouw (Teresa Wright) die haar kinderen uit haar testament wil omdat ze van haar profiteren.

Ondanks enkele nevenplots en een behoorlijk ingewikkelde verhaallijn, blijft The Rainmaker op elk ogenblik overzichtelijk en interessant genoeg om te blijven boeien. Coppola amuseerde zich blijkbaar nog het meest met het De Vito-personage, dat de film met de nodige humor kruidt. Matt Damon speelt zijn rol met meer overtuiging en talent dan bijvoorbeeld Chris O'Donnell in The Chamber of Matthew McConaughey in A Time to Kill deden. Of het voldoende is om Grisham van een langzame dood te redden, is nog maar de vraag, maar als Hollywood er zich met voldoende talent en wilskracht achterzet, wil het misschien wel lukken.

Titel: The Rainmaker
Speelduur: 2u17
Regisseur: Francis Ford Coppola