Meteen naar de tekst springen

INDEX >> RECENSIES >> RED CORNER

RED CORNER
Gesloten rode wereld

onder middelmaat  

Kaat Van Wonterghem | 01/06/1998


Share/Bookmark

Toen eind oktober 1997 de Chinese president Jiang Zemin op bezoek was in het Witte Huis, nam hoofdpersonage Richard Gere zelf deel aan de protestactie gericht tegen dit staatsbezoek. Hollywood-studio MGM werd verplicht de release van deze verwaterde Chinese versie van Midnight Express uit te stellen tot na de onderhandelingen tussen de beide grootmachten. Handelsrelaties en de zaak van de mensenrechten worden maar al te vaak als gescheiden materies behandeld.

Red Corner vertelt het verhaal van media-advocaat Jack Moore, adviseur van een wereldwijd entertainement-concern. Eén van zijn missies voert hem naar China. Hij zal er trachten een gigantisch contract binnen te rijven voor satellietcommunicatie. Maar net als de beslissende deal geklonken lijkt, beleeft Jack een hete nacht met een schijnbaar toevallig ontmoet model. 's Morgens wordt hij wakker naast het levenloze lichaam van de vrouw en krijgt niet eens de tijd zich aan te kleden (die Gere toch). De in de hotelkamer binnengebroken politie arresteert hem immers nogal hardhandig op verdenking van moord. Uit vrees voor diplomatieke moeilijkheden keren zijn collega's uit de televisiebranche hem de rug toe. Uiteindelijk halen de concurrerende Duitsers het miljardencontract binnen.

Volgens de Chinese wet staat op moord de doodstraf. Het vermoeden van onschuld bestaat niet in hun rechtssysteem. In realiteit wordt de kogel amper enkele uren of in het beste geval enkele dagen na het vonnis afgevuurd. De Chinese advocate die hem is toegewezen (eerste grote Amerikaanse rol voor de in China geboren Bai Ling), raadt Moore aan te bekennen. Daarmee ziet hij zijn laatste kans in rook opgaan.

Regisseur Jon Avnet mag zich dan wel het weledele doel gesteld hebben te laten aanvoelen hoe benauwend het moet zijn terecht te staan in een land waar nog steeds een loopje genomen wordt met de mensenrechten, de tics die Gere daarbij aanwend (steeds de ogen sluitend op een kritiek acteermoment, dat defensieve lachje waarachter hij zich verbergt) maken van Jack Moore meer dan eens een hol personage. Het verhaal lijkt wel goed van start te gaan, de tweede helft daarentegen brengt het geheel onder de middelmatigheidsgrens.

Probleem voor de opnamen was wel dat Gere persona non-grata is in China. Voor hem moest men gebruik maken van infografische beelden of decors. Wel ter plaatse gefilmd zijn onder andere de unieke beelden waarbij Ling over het Tienanmenplein fietst. 'Het zijn de eerste 35mm beelden van dit historisch plein die in een Hollywoodfilm vertoond worden', aldus de regisseur.

Mensenrechtenactivist of niet, de rol van Jack Moore is Gere niet op het lijf geschreven. Hij wou van Moore 'een doodgewone man maken, iemand die in een situatie verzeilt waarin elk van ons zou kunnen terecht komen'. We wisten niet dat doodgewone mensen zich bezig hielden met knipoogjes te geven aan bloedmooie modellen terwijl die gracieus over de catwalk voortschreiden. Simplistisch en generaliserend, maar toch onderhoudend.

Titel: Red Corner
Genre: Thriller
Speelduur: 2u02
Regisseur: Jon Avnet
Acteurs: Richard Gere, Bai Ling, Bradley Whitford, Byron Mann

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Warner Bros.
HET PAARD VAN SINTERKLAAS
Lieve kinderfilm uit Nederland
>>>