Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> OP DE SET MET JACKIE CHAN

OP DE SET MET JACKIE CHAN
Ron Smoorenburg in Who Am I

 

Hans Dewijngaert | 09/08/1998


Share/Bookmark

Ze zijn met veel, de figuranten van de film. Meestal lopen ze anoniem verloren in onherkenbare massascènes, maar de allerbesten, de vechters, willen natuurlijk meer. Jean-Claude Van Damme slaagde erin, maar er is stilaan nieuw bloed op komst. Landenaar Dominique Vandenberg bijvoorbeeld schopte het toch al tot in Mortal Kombat en nu heeft ook Nederland zijn eigen actiester: Ron Smoorenburg, binnenkort te zien in het Jackie Chan-vehikel Who Am I. Voor de man uit Nieuwegein wordt Nederland stilaan te klein. Want: 'Jackie Chan heeft gezegd dat ik heel groot kan worden.'

En dat betekent toch al wel iets, want Jackie Chan is niet de eerste de beste. De razendsnelle doorn in het oog van elke verzekeringsmaatschappij maakte al meer dan zestig films, waarvan de meesten opvallen door hun unieke combinatie van actie en humor. De kleine Chan werd groot in het Pekingse circus, maar was voorbestemd om in de voetsporen te treden van zijn afgod Bruce Lee. Met zijn eerste regiefilm, The Young Master, vestigde hij definitief zijn reputatie, die nu ook in Hollywood niet langer onopgemerkt blijft. Jackie Chan schrijft, produceert en regisseert de meeste van zijn films tegenwoordig zelf.

Zo ook Who Am I (Ngo Hai Sui), zijn nieuwste prent, die met een relatief hoog budget en grote technische middelen werd opgenomen. Chan reisde voor de film speciaal naar Nederland, onder meer naar Rotterdam en Dordrecht. Ron Smoorenburg was er als de kippen bij, want hij wil het in navolging van zijn idool Jean-Claude Van Damme helemaal maken in Hollywood. Een gesprek met Ron Smoorenburg, 24 jaar oud, 1.85 meter lang, 86 kilogram zwaar en een koppel zwarte banden om de lenden.

MOVIE: Een klassieke opener: wie is Ron Smoorenburg?

RON SMOORENBURG: Wel, ik werd 24 jaar geleden geboren in Nieuwegein. Ik ben iemand die alleen maar leeft voor de gevechtsport en voor gevechtfilms. Vroeger keek ik veel naar films als Bloodsport. Hoewel ik in het begin altijd Jean-Claude Van Damme geïmiteerd heb, heb ik om succesvol te worden mijn eigen stijl ontwikkeld. Ik train elke dag minimaal twee uur gevechtsport, ontwerp scènes, doe filmgevechten, en geef les in karate. Ik heb Havo en Vwo gestudeerd en momenteel ben ik grafisch ontwerper voor internetpagina's.

MOVIE: Hoe ben je in Who Am I beland?

RON SMOORENBURG: Het begon allemaal met een artikel dat ik las in De Telegraaf. FTV Casting zocht figuranten voor deze film. Toen ik het las, heb ik vrij van mijn werk genomen, foto's verstuurd, gebeld en nog eens gebeld, want het was als een droom die nu kon uitkomen. Ik ben als eerste naar het Nederlandse Stuntteam gegaan om te vragen of zij iets konden betekenen. Dat konden ze niet en ze maakten geintjes dat je eerst van een gebouw af moest springen enzo... Toen heb ik eigenhandig de Chinese filmcrew benaderd, iets wat ik eigenlijk niet mocht doen. Maar twee van die jongens vroegen me een videoband te maken. Ik heb die avond een videoband gemaakt van alles wat ik gedaan heb, gevechten, demo's, records enzovoort, en die band heb ik hen de volgende dag gegeven. Jackie Chan kreeg hem te zien en hij wilde me privé spreken. Ik begreep het eerst niet goed, want ik had vernomen dat hij al alle figuranten had. Toch moest ik een screentest doen en daarna zei hij me dat ik de beste was uit de twintig personen die auditie hadden gedaan voor het eindgevecht van de film. Hij koos me uit en tien minuten later werden mijn kledingmaten opgemeten...

MOVIE: Had je daarvoor al andere projecten gedaan voor film of televisie?

RON SMOORENBURG: Ik heb al zo'n beetje vanalles gedaan. In de Postcode Loterij Record Show won ik het onderdeel 'De hoogste trap' met een hoogte van drie en een halve meter. Ik heb voor Brutale Meiden van RTL gewerkt, meegewerkt aan videoclips en heb een gevecht gemaakt voor een bedrijfsfilm van Peter Mader. In juni van dit jaar hebben we de opnames afgerond voor de nieuwe Nederlandse serie Spangen met Monique van de Ven en Linda de Mol. Ik speel daarin een vechter die het tegen de hoofdverdachte opneemt. Ik heb het hele gevecht gecoördineerd en speel dus ook zelf mee.

MOVIE: Kun je iets vertellen over Who Am I?

RON SMOORENBURG: Jackie Chan speelt daarin een oud-commando die tijdens een missie verraden wordt. Zijn vrienden worden vermoord, maar hij zelf weet te ontsnappen. Zo belandt hij in Afrika, waar hij aan geheugenverlies lijdt. De bevolking vraagt hem wie hij is, maar hij weet het niet en kan slechts de vraag Who Am I stellen. Langzaam maar zeker gaat hij op zoek naar zijn ware identiteit en zo komt hij ook in Rotterdam terecht, waar hij zijn verleden recht komt zetten.

MOVIE: En welk personage speel jij?

RON SMOORENBURG: Ik ben de hoofdvechter van de film. De persoon die Jackie Chan opwacht als hij het gebouw van de 'grote baas' ontvlucht.

MOVIE: Hoe verliep de samenwerking met Jackie Chan?

RON SMOORENBURG: Heel goed, maar het was wel heel erg hard werken. Hij heeft me veel dingen geleerd met betrekking tot gevechtscènes en acteren.

MOVIE: Vind je Chan een betere vechter dan de Hollywoodsterren?

RON SMOORENBURG: Ach, ieder heeft zijn eigen stijl. Chan heeft een komische manier van vechten. Jean-Claude Van Damme en Steven Seagal zijn anders. Van Damme vecht meer met zijn benen; Seagal meer met zijn armen (aikido). Jackie Chan is niet de beste van allemaal, vind ik eerlijk, maar in zijn stijl is hij uniek. De echte nummer één is en blijft natuurlijk Bruce Lee.

MOVIE: Wat zijn je toekomstplannen?

RON SMOORENBURG: Mijn doel is om bekend te worden met mijn stijl van vechten, die uniek is. Ik doe speciale trappen die ik nog niet gezien heb in gevechtfilms. Ik trap hoog, maar niet langzaam zoals in de Amerikaanse films. Verder heb ik speciale sprongen ontwikkeld, net als een heel eigen stijl van acteren. Ja, het is mijn droom om naar Amerika te gaan en daar te acteren. Maar ik wil ook de Nederlandse filmindustrie een dienst bewijzen door voor hun gevechten te ontwerpen. De recensies over Who Am I zijn positief en sommige mensen zeggen dat de eindscène het beste gevecht van de film is, misschien wel van alle Chan-films. Ik ben nu contacten aan het leggen met producenten. Als ik een goede sponsor vind, dan ben ik weg.

MOVIE: Veel succes!

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Paramount
INDIANA JONES AND THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL
The Man With the Hat is Back
>>>