Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> JUMANJI FX

JUMANJI FX
Grensverleggend computerkapsel

 

Jo Anseeuw | 04/02/1996


Share/Bookmark

Net zoals met Star Wars, Terminator 2, Jurassic Park en Casper weet Industrial Light And Magic (ILM) met Jumanji nog maar eens de grenzen te verleggen in de speciale effecten sector.

Door de dalende prijs van computers en animatiesoftware is de concurrentie in de FX wereld er niet minder op geworden. Maar toch houdt ILM, de gigant der giganten, stand, want keer op keer weet het toch weer de concurrentie te overtroeven met dat ietsje meer.

In Jumanji is dat ietsje meer: haar. U weet wel, van bij de kapper. Voor ons de doodnormaalste zaak, maar voor een computer aartsmoeilijk. En vermits regisseur Joe Johnston erop stond om zonder echte dieren te werken, maar zijn fantasiewereld te bevolken met mechanische (animatronics) poppen en computergegenereerde dieren (CGI) was het pompen of verzuipen.

Het script vereistte een resem diersoorten, en de buit werd verdeeld onder de mensen van ILM en Amalgamated Dynamics Inc. (ADI). Deze laatsten zijn het best bekend voor hun werk in Alien3. Een aantal dieren en planten werden op beide manieren gerealiseerd wat het er niet gemakkelijker op maakte. De overgang tussen de twee mocht nooit zichtbaar zijn.

In Jurassic Park kon men het publiek verbazen met dinosauriërs, maar in Jumanji had men te maken met diersoorten waarvan het kleinste kind wist hoe ze er uitzagen. Maar vermits het toch dieren waren die uit een fantasiewereld kwamen besloot men om ze toch iets fantastischer (lees groter) te maken.

De op hol geslagen kudde dieren (met onder andere een olifant en neushorens) is een indrukwekkend CGI-effect, maar technisch gezien moet het wel de duimen leggen voor de leeuw en een groep apen. Deze apen werden enkel met behulp van de computer gerealiseerd, terwijl er voor de leeuw ook een pop werd gemaakt.

Voor het haar van de apen en de leeuw maakte men twee verschillende computerprogramma's. Het haar van de apen was kort, en daarom iets gemakkelijker te modelleren. De leeuw had echter lange manen die men enkel kon zien na enkele uren rekentijd van de computer. Indien het kapsel niet goed lag moest men het model wat bijwerken om het dan op goed geluk nogmaals te proberen.

Ook de natuurelementen die door het spel worden opgeroepen zijn redelijk indrukwekkend. Zo gebruikte men voor de aardbeving een model waarvan enkel de breuk op het scherm te zien is. De zijkanten van het huis zijn dan wel weer echt!

En let ook eens op de vleesetende plant die een politieauto aanvalt. Van het ene beeld op het andere wordt overgegaan van een echte auto en een 'pop' naar een volledig CGI model!

Eén detail: regisseur Joe Johnston werkte jarenlang bij ILM, en is voor een groot deel verantwoordelijk voor de design van de Star Wars films.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Kinepolis Film Distribution
PHANTOMS
Koning Pulp
>>>