Meteen naar de tekst springen

INDEX >> FESTIVALS >> HAPPY NEW EARS-FESTIVAL

HAPPY NEW EARS-FESTIVAL
Preisner, Nanook en Suite 16

 

Erwin Taets | 19/05/1996


Share/Bookmark

Bioscoop en kunstencentrum Limelight in Kortrijk organiseert van 15 april tot 31 mei het Happy New Ears-festival, met aandacht voor actuele muziek, en brengt concerten van onder andere het Blindman Ensemble, de Steve Martland Band en Kiss My Jazz. Voor filmfreaks is er het filmconcert Nanook of the North, het Zbigniew Preisner-filmmuziek-festival en een vertoning van Suite 16.

Nanook of the North (1922) is de eerste docudrama-film ooit gemaakt. Hij vertelt het aangrijpende verhaal van een Eskimofamilie en hun leven van oorlog en vrede met de elementen van de natuur. Vorig jaar componeerde André Goudbeek - op vraag van Filmhuis Mechelen - een nieuwe soundtrack voor deze film, waarvan de originele score verloren is gegaan. Op woensdag 22 mei organiseert Limelight een trip naar de vertoning van de film met live-muziek in L'Aeronef in Rijsel.

Zbigniew Preisner kent het grote publiek vooral van de muziek die hij schreef voor de pas overleden cineast Kryzstof Kieslowski. Limelight selecteerde drie films die drie belangrijke aspecten van Preisners carrière belichten.

Voor Trois Couleurs: Bleu (1992) schreef Preisner de muziek nog vóór de regisseur begon te draaien; de beelden werden achteraf gemonteerd volgens het ritme. Preisners alter ego Van Den Budenmayer componeerde het begrafenisthema dat in drie versies in de film te horen is. De climax van de score is het Lied voor de Vereniging van Europa. Vertoningen op 6 en 9 mei.

Dankzij zijn muziek voor Hector Babenco's At Play in the Fields of the Lord, die hem een Golden Globe- nominatie opleverde, kreeg de componist ook vaste voet in Hollywood. In 1993 schreef hij een intieme score voor de jeugdfilm The Secret Garden. Zijn muziek verweeft op stijlvolle wijze de Indische achtergrond van het hoofdpersonage met het Engelse kader waarin het verhaal zich afspeelt. Vertoningen op 5 en 8 mei.

Ten slotte wordt ook Louis Malles Damage (1992) getoond, met een score van Zbigniew Preisner waarin duidelijk de invloeden van zijn twee grootste voorbeelden, de Poolse componisten Henryk Gorecki en Kryzstof Penderecki, te horen zijn. In de muziek van deze film vallen voor het eerst ook jazz- ritmes te bespeuren, een aanpak die hij in latere scores (onder andere Quartet in Four Movements) heeft verfijnd. Vertoningen op 3 en 7 mei.

Voor Dominique Derudderes film Suite 16 componeerde Walter Hus een etherische filmscore vol dreiging en afstandelijke sfeer. De film wordt vertoond op 18 mei.

Meer informatie vindt u op internet (http://www.kortrijk.be/limelight/home. htm), in de Happy New Ears-brochure en (tijdens het festival) in De Morgen. Ter gelegenheid van het festival wordt ook een cd uitgebracht.

Bel voor de informatiebrochure en voor reservaties: 056/22.10.01 of schrijf: Limelight vzw, Jan Persijnstraat 6, 8500 Kortrijk.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

A-Film
ROAD TO GUANTANAMO
Buena Vista Antisocial Club
>>>