Meteen naar de tekst springen

INDEX >> FESTIVALS >> FESTIVAL V/D FANTASTISCHE FILM

FESTIVAL V/D FANTASTISCHE FILM
Een lach en een rilling

 

Jo Anseeuw | 31/03/1996


Share/Bookmark

In de tweede week van het XIVde Internationaal Festival van de Fantastische Film, Science Fiction en Thriller van Brussel was het weer drummen om een tweetal uurtjes te kunnen huiveren, of macaber te lachen.

De Nacht van het festival, en meteen ook de overgang naar de tweede festivalweek, werd ingezet met Castle Freak, het jongste gedrocht van Stuart Gordon, die zelf ook aanwezig was. Low budget, maar jammer genoeg ook low story, en dat voor de man die de Aliens-ride mocht regisseren. Na Evil Ed en The Maddening konden de echte doorbijters vóór het onbijt nog net Leprechaun 3 meepikken, om enkele uurtjes later het eerste deel van de kortfilms in competitie in en uit te lopen. Het tweede deel van dit trouwens gratis evenement was dan weer op zondag geprogrammeerd.

Horror-grootmeester Dario Argento kwam zijn nieuwste bloedfestijn The Stendhall Syndrome voorstellen, terwijl het wel grappige Dead Funny de term 'macabere humor' in beeld bracht. Ook Bob Hoskins was aanwezig, maar zijn tweede regiepoging Rainbow mag dan nog op het jongere publiek zijn afgestemd, echt boeiend was het allemaal niet in beeld gebracht. De real time-film Nick Of Time van John Badham (en met Johnny Depp) was ook eerder teleurstellend, en heel wat minder spannend dan het concept deed uitschijnen. Als troost kon het publiek dan maar vragen stellen aan Badham in één van de talrijk georganiseerd publieke bijeenkomsten.

Na 12 Monkeys, de openingsfilm van dit uit zijn voegen barstend festival, was Strange Days duidelijk de grote publiekstrekker. En terecht, want deze zwartgallige toekomst-thriller werd vakkundig door Kathryn Bigelow ingeblikt, naar een script van haar ex-man James Cameron. Deze film liep, net als Body Switch en August In The Water in competitie.

De echte vampierenliefhebber kon dan weer z'n hoektanden aflikken met het heel bizarre, maar bijzonder geslaagde Nadja. De invloed van producent David Lynch straalt zo van het doek, terwijl Peter Fonda werkelijk hallucinant is als de vampierenjager. Even bizar, maar minder geslaagd is het Chinese Warrior Lanling, dat enkel te vermelden waard is wegens de fictieve taal en als eerste Chinese film met digitale FX.

Bekende namen waren ook verbonden met Final Cut (Amanda Plummer) en Haunted (Aidan Quinn, Sir John Gielgud). Deze laatst liep trouwens ook in competitie, samen met The Day Of The Beast en Lawnmower Man II: Jobe's War, het langverwachte vervolg op de succesvolle virtual reality film met pré-Bond Pierce Brosnan. Manga fanaten konden hun hartje ophalen aan Memories en The Silent Service. Crying Freeman is dan weer een live-action adaptatie van dit in Japan enorm populaire genre. Necromonicon specialist Christophe Gans hield de megafoon vast.

Op de slotdag deden de echte freaks mee aan de body painting contest, terwijl de rest zich opmaakte voor de slotfilm. Hiervoor had men Eye For An Eye geprogrammeerd, een thriller/drama van oscar-winnaar John Schlessinger, met Sally Field, Ed Harris en Kiefer Sutherland als belangrijkste acteurs.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Buena Vista
THE FOG
De mist in
>>>