Meteen naar de tekst springen

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> EFFECTS AND ANIMATION FESTIVAL

EFFECTS AND ANIMATION FESTIVAL
Van Hunchback tot Mars Attacks!

 

Jo Anseeuw | 23/11/1996


Share/Bookmark

Dit jaar lag het Londen Effects And Animation Festival-parcours bezaaid met heel wat valkuilen: de Chunnel/ Eurostar, een zware panne in Londense metro, en een gemiste terugvlucht. Maar wie er geraakt is, heeft er wel de groten der aarde ontmoet.

Het festival, dat aan z'n derde jaargang toe was, werd nogal hevig gesponsord door Disney, en dat was er ook aan te zien. Oorspronkelijk zou Peter Schneider (president van Walt Disney Feature Animation) het festival openen, om ons daarna een exclusief interview te geven, maar wegens omstandigheden kon hij jammer genoeg niet aanwezig zijn. In zijn plaats kwam echter Roy Disney, de neef van stichter Walt Disney, en hij gaf een leuke voordracht waarin de vele toevalligheden in de geschiedenis van Disney aan bod kwamen.

Maar op het Disney-vlak was er nog veel meer te beleven. Talrijke producenten en CGI-supervisors waren overgevlogen om uitleg te geven over de op stapel staande tekenfilms. Stukken uit Hercules, Mulan, Tarzan, Dinosaur en Fantasia'99 werden aan de hand van bewegende beelden (met stukken storyboard, produktietekeningen en lijntesten) geïllustreerd, terwijl men van Bugs, de nieuwe film van Pixar slechts enkele dia's kon laten zien.

Pierre Buffin kwam er samen met een collega zijn origineel werk voorstellen (o.a. uit La Cité des Enfants Perdus), maar moest wegens tijdgebrek zijn voorstelling voortijdig stoppen. 's Avonds nam hij sportief weerwraak door maar liefst drie prijzen te winnen op de LEAF awards ceremonie, en zo ILM en Pixar de loef af te steken.

De Henson's Creature Shop kwam er hun nieuwste project voorstellen, en Jeff Kleiser kwam even demonstreren hoe hij virtuele acteurs gebruikte in films. Alan Marques van de Magic Camera Company had het over zijn bijdragen in Goldeneye, Wind in the Willows en Muppet Treasure Island, terwijl de fx-mensen van de BBC hun zeer low-budget effecten voor o.a. Red Dwarf illustreerden.

Ook de grote Amerikaanse firma's ontbraken niet. Roger Guyett van Industrial Light and Magic gaf uitleg over het maken van Twister, Dragonheart en Mission: Impossible. Hij had ook de trailer van Mars Attacks! mee. Levende legende Ed Catmull van Pixar kwam uitleg geven over zijn firma, en had nog wat bijkomend beeldmateriaal bij over Toy Story. Scott Ross ten slotte, mede-oprichten van Digital Domain en ex-manager van ILM, kwam reclame maken voor zijn firma.en gaf zijn visie over de effecten van vandaag en morgen. Hij kon ook iets kwijt over Titanic en Avatar, en kondigde aan dat Digital Domain binnenkort eigen films zal beginnen produceren.

De exclusieve interviews die we met deze drie grootmeesters hadden zult u ten gepaste tijde op deze pagina's kunnen lezen.

Al bij al was het festival een voltreffer, en in combinatie met de Digital Media World beurs die tegelijkertijd plaats had konden de fx-freaks hun hart ophalen.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

RCV
RUN FATBOY RUN
Een drama van een komedie
>>>