INDEX >> RECENSIES >> IN AMERICA

IN AMERICA
De zachte ziel van Jim Sheridan

Matthias Van Wichelen | 09/11/2003

In America is het autobiografische verhaal van Jim Sheridan. De Ierse regisseur liet zijn twee oudste dochters herinneringen optekenen aan hun jeugd in New York. Aan die verhalen voegde hij elementen toe uit zijn eigen jonge jaren. Het resultaat is een ontroerend magisch sprookje.

Net zoals Sheridan in 1981, glippen Sarah, Johnny en hun dochters Christy en Ariel illegaal de Verenigde Staten binnen vanuit Canada. Ze willen in New York een nieuw leven beginnen. Sarah is lerares, Johnny wil het proberen als acteur. Een verrot appartement in een verpauperde wijk vol junkies wordt hun nest.

Meer nog dan op zoek naar nieuw geluk zijn Johnny en Sarah op de vlucht voor hun verdriet. Hun zevenjarige zoon is gestorven aan een hersentumor. Zijn dood hangt als een schaduw boven het gezin. De doorbraak van Johnny als acteur wil niet vlotten. Zoals zo vele would-be acteurs gaat hij aan de slag als taxichauffeur. Sarah vindt geen werk als lerares maar werkt in een ijssalon in de buurt. Wanneer ze opnieuw zwanger is, slaat de twijfel toe. Ze zouden blij moeten zijn, maar rouwen nog om de dood van hun zoontje. Het gezin put moed uit de vriendschap met hun zieke buurman Matteo (Djimon Hounsou).

Het lijkt sentimentele prut voor lezeressen van Libelle maar gelukkig is Jim Sheridan een verdomd goede filmmaker en een geboren verteller. My Left Foot, In the Name of Father en The Boxer bewezen al zijn talent om het krachtige met het gevoelige te combineren. Hij wist in ieder van die films het uiterste uit zijn acteurs te halen en dat is hem opnieuw gelukt.

Het is deze keer niet Daniel Day Lewis die de mannelijke hoofdrol speelt maar de vrij onbekende Paddy Considine. De keuze voor een onbekend gezicht pakt goed uit. Maar hoe overtuigend zijn papa die niet kan huilen om de dood van zijn zoon ook is, hij staat in de schaduw van drie uitzonderlijke vrouwen. De dochtertjes worden gespeeld door de zusjes Emma en Sarah Bolger. Naar verluidt bluften de twee zich door de audities. Toen Emma - de jongste - klaar was met lezen, gaf Sheridan het script aan een ander meisje. Hij voelde de kleine Emma aan zijn jasje trekken. "Waarom is zij MIJN rol aan het lezen?" vroeg ze. Sheridan was zo verbaasd dat hij haar zonder nadenken de rol toezegde. De kleine stelde prompt haar oudere zusje Sarah voor als tegenspeelster. Sarah zat beneden in de auto te wachten. Hoewel zij volgens het scenario een paar jaar te jong was, hapte de regisseur toe. Het script werd omgegooid om zeker met de twee zusjes te kunnen werken.

De twee zijn verbluffend en behoeden met hun natuurlijke verschijning de film voor sentimentaliteit. De Bolgertjes zijn pienter, grappig en stralen een warmte uit die de film de finesse en diepte geeft die Sheridan in gedachten had. Samantha Morton is hun moeder. Ook haar vertolking is oscarrijp. Ze werd al genomineerd voor haar rol in de Woody Allen-film Sweet and Lowdown en speelde opmerkelijke rollen in de cultfilms Under the Skin en Morvern Callar. Na haar bizarre verschijning als precog Agatha in Minority Report, is ze nu een moeder.

Negentig procent van wat te zien is in de film is in het echt gebeurd. Voordat hij naar de Verenigde Staten trok, overleed Jim Sheridans broer Frankie aan kanker. De regisseur heeft er lang over gedaan om dat verlies een plaats te geven in zijn leven. Met deze film is dat gebeurd. In America is met veel gevoel en ziel gemaakt door een man die het filmvak uitstekend beheerst. Laat de harde cynicus die in u schuilgaat achter aan de kassa van de cinema want Jim Sheridan heeft de beste film van zijn leven gemaakt en het zou zonde zijn dat u hem mist.

Titel: In America
Speelduur: 1u43
Regie: Jim Sheridan