INDEX >> RECENSIES >> TEAM SPIRIT II

TEAM SPIRIT II
Verheyens rematch?

Steve De Roover | 07/12/2003

Wandelende PR-machine/filmencyclopedie Jan Verheyen scoorde enkele jaren geleden een ware voltreffer met Team Spirit. De film, een door Bart De Pauw vervlaamste remake van de Nederlandse film All Stars ('97), wist bijna 400.000 Vlamingen in de bioscoopstoeltjes te krijgen. Ook voor Verheyen, een filmliefhebber in hart en nieren, zijn de ongeschreven wetten van de filmwereld bekend: alles wat succes kent, kan (en zal) vervolgd worden.

Dat gebeurde eerst met een zes afleveringen tellende tv-serie, die een boel nieuwe personages introduceerde. De serie liep bij de commerciële zender VTM (waar Verheyen trouwens momenteel zelf programmadirecteur is) en kende opnieuw erg veel succes. Zo keken er tussen de 800.000 en 900.000 kijkers naar de verdere avonturen van Eendracht Vooruit. Maar omdat nieuwe afleveringen te duur bleken, opteerde regisseur Verheyen voor een heuse sequel. Iets wat nog niet eerder gedaan werd in Vlaanderen (Robbe De Hert's Brylcream Boulevard uit 1996 even buiten beschouwing gelaten). Zijn wil geschiede en Team Spirit II is een feit.

Team Spirit II pikt de draad op waar Team Spirit: De Serie hem liet vallen. Aan het begin van de film vinden we de ietwat sullige, maar uiterst sympathieke Jean-Marc (Dimitri Leue) terug in een kraamkliniek, waar zijn vrouw - Veronique (Ini Massez) - volop in de weer is om drie spruitjes op de wereld te zetten. Maar dat het huwelijkse leven en kinderen opvoeden niet altijd van een leien dakje loopt, hebben Stef (Michael Pas) en Katia (Hilde De Baerdemaeker) ondertussen al aan den lijve kunnen ondervinden. De baby slurpt bijna alle vrije tijd van Katia op en flierefluiter Stef steekt meer tijd in het najagen van een nieuwe job dan in het huishouden. Nancy (Tania Kloek) op haar beurt droomt nog steeds van een baby en doordat Franky's (Axel Daeselaire) apparaat niet naar behoren functioneert proberen ze een kindje te adopteren. Alleen blijkt een omhooggevallen adoptie-inspecteur (Karel Deruwe) het hen niet gemakkelijk te maken. Bij Jos (Mathias Sercu) en Vic (Geert Hunaerts) lijkt eveneens alles in het honderd te lopen op relationeel gebied. En zo lijkt Erik (Tom Van Landuyt) - samen met Jean-Marc uiteraard - de enige te zijn die de wind in de rug heeft op professioneel en relationeel gebied. Maar dan wordt Eric plots voor een moeilijke keuze geplaatst, een keuze die weerslag kan hebben op de toekomst van Eendracht Vooruit.

Terwijl de eerste Team Spirit wat onevenwichtig was (Verheyen leek niet goed een evenwicht te kunnen vinden tussen de aanwezige tragiek en de soms oppervlakkige humor), is Team Spirit II gelukkig wat beter gewikt en gewogen. Lach of traan, alles lijkt dit keer op dezelfde lijn te zitten. De humor is wel nog steeds zo plat als een bierviltje, maar de acteurs brengen het met het nodige enthousiasme. De vaste acteurs zijn trouwens ondertussen helemaal vergroeid met hun personages en de toeschouwers zien Erik, Jos, Jean-Marc, Franky, Vic en Stef als een stel goede vrienden - of als een soort familie - en dat is ook het geheim van Team Spirit. De vervolgfilm bevat net als deel één enkele leuke cameo's (Bart De Pauw is hilarisch!), maar ook enkele mindere geslaagde gastoptredens (moeten de Pfaffs nu écht overal inzitten?). De bijrollen worden zoals vanouds ingevuld door de kroon van de Vlaamse acteursgilde. Let vooral op Tom Van Bauwel, die perfect is als de antagonist Willems. Jammer alleen dat het einde van de prent iets te snel afgehaspeld wordt.

Team Spirit II is verre van grote kunst, maar dat is ook regisseur Jan Verheyens bedoeling niet. Het is een amusante feel-good movie geworden, die je de dagelijkse sleur en zorgen even doet vergeten. En is dat niet de magie van het medium film? De uitbundige reacties in de zaal bewijzen dat het volk er nog steeds pap van lust en gezien de recente heropleving van de Vlaamse film zal de prent het vast en zeker erg goed doen. Op naar Team Spirit III?

Titel: Team Spirit
Genre: Tragi-komedie
Speelduur: 1u35
Regie: Jan Verheyen
Acteurs: Tom Van Landuyt, Michael Pas, Axel Daeselaire, Geert Hunaerts, Dimitri Leue, Mathias Sercu, Tania Kloek, Anne Denolf, Hilde De Baerdemaeker, Tom Van Bauwel, Warre Borgmans, Ini Massez, Sandrine André, Cahit Ölmez, Karel Deruwe, Pol Goossen, Tinevan den Brande

>>>

>>>

>>>