Meteen naar de tekst springen
Total Film

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> MEMORIES OF MURDER

MEMORIES OF MURDER
Dreigend, tragisch en pakkend

 

Steve De Roover | 16/10/2005


Share/Bookmark

Als er één subgenre is dat bijna steeds op succes - en vooral ‘critical acclaim’ - kan rekenen, dan is het wel de thriller over een al dan niet fictieve seriemoordenaar. Bekendste voorbeeld blijft uiteraard Jonathan Demme’s The Silence of the Lambs, die gevolgd wordt door achtereenvolgens Hannibal, Red Dragon (een remake van Manhunter uit ‘86) en het in 2006 te verschijnen Behind the Mask. Se7en, Copycat, The Talented Mr. Ripley, American Psycho, maar ook C'est Arrivé Près De Chez Vous en het recentelijk uitgebrachte SAW zijn belangrijke voorbeelden van het genre. Ook in Azië blijken de filmmakers meesters te zijn in het creëren van de gewelddadige en vaak complexe wereld van de serial-killer, met als uitschieters Kiyoshi Kurosawa’s Cure en het Zuid-Koreaanse Memories of Murder.

Tussen 1986 en 1991 worden in het kleine Koreaanse plattelandsstadje Hwaseong tien vrouwen, met zéér uiteenlopende leeftijden, verkracht en daarna gruwelijk vermoord. De eerste seriemoordenaars uit de Zuid-Koreaanse geschiedenis is een feit. De lokale politie zit met de handen in het haar, want de moordenaar blijft hen telkens een stap voor en de op dat moment heersende militaire dictatuur maakt het er niet makkelijker op. Meer dan drieduizend verdachten worden op dikwijls zéér onorthodoxe wijze verhoord en ontelbare agenten van over het hele land worden opgeroepen, waaronder de van Seoul afkomstige detective Seo Tae-Yoon (Kim Sang-kyung). Hij komt algauw terecht in een chaotisch onderzoek dat geleid wordt door de uitgebluste agent Park Doo-Man (Song Kang-ho). De twee liggen steevast overhoop door hun ver uit elkaar liggende onderzoeksmethoden. Zo houdt Park van een afkeurenswaardige harde aanpak, waarbij enkel de al dan niet eerlijke bekentenis een rol speelt, terwijl Seo Tae-Yoon zich liever baseert op de harde feiten. 

Deze Salinui Chueok, ofte Memories of Murder, is in tegenstelling tot zijn Amerikaanse genregenoten gebaseerd op waar gebeurde feiten. De gruwelijke gebeurtenissen hebben een onuitwisbaar zwart gat geslagen bij de Zuid-Koreanen. Het is niet zozeer het feit dat het om de allereerste seriemoorden uit de Koreaanse geschiedenis gaat, maar om het feit dat de moordenaar tot op de dag van vandaag nog steeds op vrije voeten loopt. Het toen heersende dictatoriale regime, waar onderdrukking van uw mindere een vast gegeven was - iets dat de Koreanen zichzelf nog steeds niet zomaar kunnen vergeven - heeft hier waarschijnlijk veel mee te maken. Als je er dan nog bijneemt dat het jongste slachtoffertje van de seriemoordenaar amper veertien jaar jong was, dan kan je - kijkend op onze eigen vaderlandse geschiedenis - er enkel maar begrip voor hebben.

Regisseur Bong Joon-ho (Barking Dogs Never Bite, The Host) benadert dit heikele onderwerp met het nodige respect, maar geeft tegelijk met enkele absurde humoristische toevoeging kritiek op de chaos waarin de Zuid-Koreaanse autoriteiten moesten werken. Zo richt hij zijn aandacht voor de verandering niet op de seriemoordenaar, maar op de onderzoekers die elkaar bijna letterlijk voor de voeten lopen en er onder druk van de bevolking ongeoorloofde tactieken op nahielden. Gelukkig zijn de acteurs perfect gecast, want het acteerwerk is werkelijk fenomenaal. Zowel Song Kang-ho als Kim Sang-kyung stelen het meeste aandacht, met hun ijzersterke vertolkingen van de agenten Park en Seo. Hun ongebreideld charisma en ijzersterke aanwezigheid zullen zelfs een gevoelige snaar weten te raken bij de meest emotieloze bioscoopganger.

Met zijn 131 minuten is Memories of Murder inderdaad een behoorlijk lange zit, maar dankzij de soms bloedmooie beeldcomposities (van One Fine Spring Day’s Hyeong-gyu Kim), de prachtige muziek (gecomponeerd door de Japanse Tarô Iwashiro) en enkele boeiende verhaalwendingen, houdt regisseur Bong Joon-ho de aandacht van de kijker goed vast. Hij weet heel de film een emotionele ondertoon mee te geven, die tegelijk ontroerend en schokkend is, en zijn payoff kent in een pakkende finale. Memories of Murder is concluderend een absoluut meesterwerk, dat zoals te verwachten was een dikke commerciële hit werd in zijn thuisland. Ook kritisch gooide de prent hoge ogen en kaapte op diverse belangrijke filmfestivals de hoofdprijzen weg. Ten zeerste aanbevolen!

Regisseur:Bong Joon-ho
Cast: Song Kang-ho, Kim Sang-kyung, Kim Roe-ha, Song Jae-ho, Byun He-bong
Land van herkomst:Zuid-Korea
Productiejaar: 2003
Filmlengte: 131 minuten
Adviesleeftijd: 16

Total Film brengt dit meesterwerk uit onder hun “Asiamania”-vlag. De film is in zijn originele beeldformaat op de dvd geplaatst en is zoals het hoort anamorfisch uitgevoerd. Je kan de film bekijken in Koreaans Dolby Digital 2.0 of met een Koreaanse Dolby Digital 5.1-track. Beeld en geluid zijn, zoals te verwachten bij een recente productie, dik in orde. Beschikbare ondertitels zijn Frans en - hoe kan het ook anders - Nederlands. Ook extra’s gewijs beginnen ze bij Total Film meer en meer te snappen waar de klepel hangt! Into the Case (4 min.) is een korte, doch waardevolle featurette waarin regisseur Bong Joon-ho vertelt over deze moordzaak die Korea niet loslaat. Het geheel is doorspekt met behoorlijk gruwelijk foto’s en knipsels over de echte moorden.

Verder hebben we enkele informatieve interviews met hoofdacteurs Song Kang-ho (6 min.), Kim Sang-kyung (6 min.) en Byun He-bong (5 min.). De interviews bevatten telkens amusante beelden van op de set van de film. De andere acteurs en regisseur Bong Joon-ho geven ook even snel hun mening over de geïnterviewde persoon. Vervolgens treffen we een vijf minuten durend filmpje aan dat handelt over de subtiele visuele effecten die in de film gebruikt werden. Maar het meest interessante zijn ongetwijfeld de zeven weggeknipte scènes, samen goed voor bijna een kwartier aan beeldmateriaal. Er zitten enkele krachtige scènes in die best in de afgewerkte film hadden mogen zitten. Je kan de weggeknipte fragmenten ook bekijken met audiocommentaar. Ten slotte heb je nog de originele bioscooptrailer. 

(Met dank aan Total Film)

In uw volgende dosis “Legends of Asia” belichten we Kim Ki Duk’s origineel en niet alledaags romantisch drama Bin Jip (ofte 3-Iron), dat in cinefiele kringen en op diverse prestigieuze filmfestivals hoge ogen wist te gooien. Sayonara!

Total Film Total Film Total Film


In 'Legends Of Asia' neemt Steve De Roover u mee in de wondere wereld van de Aziatische cinema. Van de populaire Chinese cinema tot de eigenzinnige en dikwijls gewelddadige Japanse cinema, van de verbazingwekkende Koreaanse pareltjes tot de nog ontplooiende Thaise cinema. Voor zij die eens een stap in het donker willen zetten en voor de liefhebbers is er nu 'Legends Of Asia'.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Tartan USA
PRINCESS
Sweet Child of Mine
>>>