Meteen naar de tekst springen
Total Film

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> BIN-JIP

BIN-JIP
Met weinig woorden

 

Steve De Roover | 31/10/2005


Share/Bookmark

De films van de fel gelauwerde Koreaanse regisseur Kim Ki-duk zijn nooit in een vakje te stoppen. Ze zijn dan ongetwijfeld ook een pure nachtmerrie voor de marketing! Maar feit is wel dat de cineast met zijn eigenzinnige visie menig hart heeft weten te veroveren. Doet hij met Bin-Jip, beter bekend als 3-Iron, hetzelfde?

Tae-suk (Hyun-kyoon Lee) gaat elke dag op zijn motor op zoek naar huizen, waarvan de bewoners afwezig zijn zodat hij er een tijdje kan verblijven. Hij steelt niets, maar gebruikt wat uit de koelkast, doet de was en repareert zo nodig kapotte spullen. Hij legt zijn bezoeken vast door zichzelf in andermans interieur te fotograferen. Dit eigenaardige, maar kalme leven wordt onderbroken wanneer Tae-suk op een dag een huis insluipt waar de jonge Sun-hwa (Seung-yeon Lee) zich verschuilt in een donker hoekje. Zij zit vast in een miserabel huwelijk met de tirannieke Min-gyu (Hyuk-ho Kwon), die haar regelmatig mishandelt. Na een pijnlijke confrontatie tussen Min-gyu en Tae-suk, besluit Sun-hwa met de eenzame insluiper mee te gaan. De twee mensen met verschillende achtergrond wisselen geen woord, maar worden stilaan verliefd op elkaar. Min-gyu laat het er echter niet bij zitten en de ‘vriendelijke’ inbraken trekken eveneens de aandacht van de politie…

“We are all empty houses,
waiting for someone to open the lock and set us free. 
One day, my wish comes true.
A man, like a ghost he comes and takes me away from my confinement.
And I follow, without doubts, without reserve…
Until I find my new destiny”

Het cinefiele succes en de vele prijzen voor zijn vorige films, zoals het destructieve The Isle, het straffe Samaritan Girl en het mooie Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, zijn Kim Ki-duk gelukkig nog niet naar het hoofd gestegen. Elke keer opnieuw probeert hij het filmminnende publiek weer op zijn geheel eigen manier te verassen en te integreren. Met Bin-Jip - wat zoveel wil zeggen als ‘leeg huis’ - vertelt hij een uiterst origineel liefdesverhaal, zonder veel dialogen. De twee hoofdpersonages wisselen zelfs geen enkel fatsoenlijk woord met elkaar. Ki-duk laat de vaak fascinerende beelden voor zichzelf spreken. Een experimentele film als Bin-Jip staat of valt met het acteerwerk, maar het ingetogen en integer spel van de acteurs is verbluffend. Hun uitdrukkingen zeggen meer dan duizend woorden en je moet al een echte koude kikker zijn om niet ontroerd te zijn. Zoals we van de filmmaker gewend zijn bevat ook deze film enkele harde en tragische scènes. Maar mensen met een zwakke maag kunnen gerust ademhalen, want het is nergens zo moeilijk te slikken als de beruchte vishaakscène in The Isle.  

Met een simpel, doch origineel verhaal (het scenario schreef Ki-duk in amper een maand), ijzersterke regie en werkelijk verbluffend acteerwerk, levert de gerenommeerde Koreaanse regisseur één van de meest oprechte en ontroerende liefdesfilms aller tijden af. Bin-Jip wist dan ook niet geheel onverwacht de harten van de internationale critici en festivalgangers te veroveren. Of deze Bin-Jip in het mainstream-circuit zijn publiek zal vinden is maar twijfelachtig. Maar al wie een niet alledaagse film kan appreciëren, mag deze intrigerende liefdesmysterie zeker niet aan zich laten voorbijgaan.

Regisseur: Kim Ki-duk
Cast: Hyun-kyoon Lee, Seung-yeon Lee, Hyuk-ho Kwon
Land van herkomst: Zuid-Korea
Productiejaar: 2004
Filmlengte: 88 minuten
Adviesleeftijd: 12

Total Film Home Entertainment plaatste de film in zijn originele 1.85:1 beeldformaat op dvd en is netjes anamorfisch uitgevoerd. Hoewel het hier gaat om een recente film is het beeld niet optimaal, met een matige scherpte, een redelijke hoeveelheid filmgrain en soms wat printbeschadigingen. Qua geluid heb je de keuze tussen een Koreaanse Dolby Digital 2.0- en een Koreaanse Dolby Digital 5.1-track. Het verschil tussen beide sporen is marginaal. Bin-Jip is dan ook geen film waarbij je een spectaculair geluidsbeeld nodig hebt. Er zijn optionele Nederlandse ondertitels aanwezig. Extra’s zijn spijtig genoeg beperkt tot een kort filmpje met wat beelden van op de set (8 min.), de originele bioscooptrailer en trailers van de andere Kim Ki-duk films Samaritan Girl en Bad Guy. 

(Met dank aan Total Film)

In de volgende editie gaat uw dienaar op zoek naar een Japans stukje jaren zeventig kitsch, met Yukio Noda’s gewelddadige Zero Woman: Red Handcuffs (1974). Sayonara!

INFO]


In 'Legends Of Asia' neemt Steve De Roover u mee in de wondere wereld van de Aziatische cinema. Van de populaire Chinese cinema tot de eigenzinnige en dikwijls gewelddadige Japanse cinema, van de verbazingwekkende Koreaanse pareltjes tot de nog ontplooiende Thaise cinema. Voor zij die eens een stap in het donker willen zetten en voor de liefhebbers is er nu 'Legends Of Asia'.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Metropolitan
SUNSHINE
The Ralph Fiennes Show
>>>