Nordisk Film

INDEX >> RECENSIES >> DARK HORSE

DARK HORSE
Gejaagd door... niemand eigenlijk

Matthias Van Wichelen | 15/01/2006

Met Noi Albinoi scoorde de IJslandse regisseur Dagur Kári drie jaar geleden een onverwachte culthit. Zijn klein uitgebrachte debuut over het wonderkind Noi dat wil ontsnappen uit zijn klein oersaaie dorp betoverde  via mond-tot-mondreclame een grote schare fans die halsreikend uitkijken naar zijn tweede film.

Voksne mennesker is de titel. Omdat wetenschappelijk bewezen is dat mensen minder kaartjes kopen voor films waarvan ze de titel niet kunnen uitspreken, wordt hij buiten Scandinavië uitgebracht als Dark Horse. De fans van Noi Albinoi zullen zich geweldig amuseren. Dagur Kári verplaatste de actie van het onherbergzame ondergesneeuwde IJslandse platteland naar de Deense hoofdstad Kopenhagen. De dwarse blik, originele zwarte humor, voorliefde voor kitscherige accessoires en visuele finesse zijn gelukkig meeverhuisd.

Kopenhagen is de woon- en werkplaats van Daniel, een graffitikunstenaar die zich liever niet overdreven moe maakt. Hij spuit op bestelling kunstzinnige liefdesboodschappen op ramen, deuren en omheiningen. Hij laat zich graag betalen maar heeft het net iets minder begrepen op facturen maken en een boekhouding. Hij is een vrijbuiter pur sang; vandaag is vandaag, morgen komt vanzelf. Hij heeft vrienden met een echte job, al is ook dat relatief. Zijn beste maat Roger werkt in een slaaplaboratorium en wil graag voetbalscheidsrechter worden. Daniel en Roger doorkruisen de stad in een piepklein Fiatje.

Daniel laat zich niet hinderen door wetten, sociale wetmatigheden of de drang naar geld en zekerheid. Hij is zo vrij als een vogel. Aan zijn ontspannen spannende leven komt een eind. Wie anders kan een man razendsnel van zijn wolk halen als een vrouw? Daniel wordt verliefd op Franc. Ze is even gestoord als hij en samen zweven ze ongrijpbaar verder op een andere wolk. Zoals het een kunstenaar betaamt, is Daniel onverbeterlijk chaotisch en onvoorzichtig. Hij wordt op heterdaad betrapt wanneer hij een poëtische liefdesontboezeming op een muur spuit en moet voor de rechter verschijnen. Dat is het begin van een nieuw verhaal voor Daniel en de rechter.

Dark Horse is net als Noi Albinoi een verhaal over een charmante buitenstaander. Daniel en Noi staan vrijwillig aan de maatschappelijke rand. Ze draaien niet mee  in het circus. Ze doen altijd exact het tegenovergestelde dan wat van hen verwacht wordt. Ze moeten daar nauwelijks moeite voor doen, het is hun aangeboren talent om anders te zijn. In vergelijking met zijn debuut heeft Kári het tempo flink de hoogte in gejaagd. Daniel en Franc rollen van de ene rare situatie in de andere. Geestige dialogen bij de vleet, excentrieke nevenpersonages te over en hilarische interieurs: het ontbreekt Dark Horse niet aan eigenzinnigheid en alternatieve panache. Hoewel geschoten in grove zwart-wit-korrel dingt de Deens-IJslandse coproductie nu al mee naar de prijs van meest kleurrijke film van het jaar.

Kari is een groot talent. Hij toont fijntjes dat je geen dure special effects nodig hebt om visueel te toveren. Dark Horse is magnifiek in beeld gebracht, fel gemonteerd en barst van de energie. En dat voor een film over een personage dat de term relaxt een nieuwe dimensie geeft. Met al zijn vondsten en geestigheid is Kári toch een beetje vergeten zijn saus te binden. Zijn aandacht ging net een beetje meer naar het uiterlijk van de film dan naar de emotie, diepgang en samenhang. De personages zijn fijne mensen maar eens het offbeatlaagje is weg geschraapt, blijken ze nogal oppervlakkig. Er zitten veel lettertjes in de soep, maar ze vormen geen echte zin. Strenge opmerkingen, maar voor wie men liefheeft, spaart men de roede niet. Er borrelt namelijk een echt grootse film in Dagur Kári. Noi Albinoi en Dark Horse zijn het bewijs van grote mogelijkheden. Hij heeft gevoel voor timing, de dromen en de fantasie. Hij weet hoe hij een scenario moet schrijven, personages creëren en hij spreekt een geheel eigen, jonge, hippe filmtaal. Dark Horse is niet de perfecte film. Hij slingert te vaak van hot naar her en is behoorlijk onevenwichtig. Aan de andere kant is evenwicht van een veel groter belang voor turners op de balk dan voor jonge filmregisseurs die de wereld gaan veroveren. De krasjes op Dark Horse zijn zoals de onvolkomenheden die een mooie man of vrouw dat tikkeltje onweerstaanbaarder maken.

INFO] Nordisk Film Nordisk Film Nordisk Film

Titel: Dark Horse
Speelduur: 1u46