Meteen naar de tekst springen
(c) Dutch Filmworks

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> CHOW YUN-FAT SPECIAL

CHOW YUN-FAT SPECIAL
Met o.a. de oerclassic Hard-Boiled

 

Steve De Roover | 03/09/2006


Share/Bookmark

Weinig Aziatische acteurs hebben zo een immense stempel gedrukt op de moderne film als de charismatische Chow Yun-Fat. De op 18 mei 1955 geboren acteur maakte zijn debuut in Tou Tai Ren uit ’76, maar werkte zich pas in de kijker met het krachtige oorlogsdrama Hong Kong 1941 uit ’83. Het was echter een zekere John Woo die in Chow Yun-Fat zijn ultieme ‘leading man’ zag, voor de epische gangsterclassic A Better Tomorrow (’86). De rest is geschiedenis. De film werd een fenomenale hit en groeide uit tot een internationaal cultfenomeen. Er volgden sequels en een resem gelijkaardige films en sindsdien is Yun-Fat niet meer weg te denken zonder de karakteristieke Ray-Ban zonnebril, tandenstoker tussen de tanden geklemd en uiteraard de twee schietijzers in de aanslag. Dat de sympathieke acteur veel meer in zijn mars heeft dan met pistolen staan te zwaaien bewees hij met klassiekers als Prison On Fire (’87), All About Ah-Long (‘89) en Once A Thief (’91). Distributeur DFW gooide met Prison On Fire 2, Hard-Boiled en The Peace Hotel recent drie karakteristieke Chow Yun-Fat films op de markt.

Na het zowel kritische als commerciële succes van Gaam Yuk Fung Wan, ofte Prison on Fire in 1987, was het zo zuiver als pompwater dat er ooit een vervolg zou komen op Ringo Lams grauw en gewelddadig gevangenisdrama. Toch zag PRISON ON FIRE II, originele titel Tao Fan, pas het levenslicht ergens in 1991. De drukke agenda van ster en hoofdrolspeler Chow Yun-Fat zal hier waarschijnlijk wel voor iets hebben tussen gezeten. De acteur was immers sinds, én vooral dankzij zijn succesvolle samenwerking met John Woo, één van de meest gevraagde acteurs van Hong Kong geworden.

In de sequel ontdekken we dat Chung Tin Ching, beter bekend als de goedhartige gevangene 41671, werd overgeplaatst naar een andere gevangenis. Maar het leven is ook in deze nieuwe locatie geen lachertje. De sadistische opzichter Zau heeft het namelijk niet met Ching en doet alles om deze tegen te werken. Gelukkig heeft Ching enkele hechte vriendschappen opgebouwd zodat alles draaglijk blijft. Wanneer Zau echter enkele persoonlijke en belangrijke aanvragen afkeurt van Chung Tin Ching, is deze vastbesloten om te ontsnappen. Wanneer een rel tussen twee misdaadbendes totaal uit de hand loopt, ziet Ching zijn kans schoon…

Wederom in een regie van de controversiële actiefilmer Ringo Lam (School On Fire, Maximum Risk), is deze Prison On Fire 2 opvallend minder bij de keel grijpend dan zijn voorganger. Dit is deels te wijten aan de casting, want “Officer Zau” is gewoon niet zo’n sterke antagonist als de heerlijk sadistische “Officer 'Scarface' Hung”, gespeeld door Roy Cheung (die overigens wél een korte cameo maakt in deze sequel). Verder lijkt het soms dat Lam niet voluit durfde te gaan qua geweld en ook het verhaal geeft de kijker meer tijd om op adem te komen, met sequenties buiten de gevangenis.

Toch is Prison On Fire II zeker en vast geen slecht vervolg geworden. Chuw Yun-Fat is zoals gewoonlijk weer uitstekend op dreef en zal opnieuw de harten van de kijkers veroveren. Je leeft met hem gedurende heel de speelduur mee en wanneer Lam de kijker dan ook een geslaagde pay-off geeft, zit je net als bij de eerste film bijna mee te juichen.

Een jaar later zou Chow Yun-Fat echter nieuwe hoogten bereiken met HARD-BOILED van John Woo. Geen enkele levende ziel had ooit maar zelfs durven dromen dat de twee het magnumopus The Killer uit ’89 zouden kunnen overtreffen, maar het tegendeel werd keihard bewezen. Hard-Boiled, ofte Laat Sau Sen Taan, is actie met de hoofdletter “A”. Nooit eerder werden kogelgevechten zo explosief en intens in beeld gebracht als in deze prent! Alles wat A Better Tomorrow en The Killer zo fantastisch maakte is ook in Hard-Boiled aanwezig, maar dan zo mogelijk nog geperfectioneerd door de actiegeile cineast.

De partner en goede vriend van politieagent Tequila wordt genadeloos doodgeschoten in een vuurgevecht met de triade. Tegen de orders van zijn overste in, gaat Tequila op onderzoek en komt al snel op het met bloed besmeurde pad van supercrimineel Johnny Wong. Tequila komt vanaf dan terecht in een bloedige oorlog tussen twee bendes. Maar dan krijgt hij hulp uit onverwachte hoek…

Iedereen die opgegroeid is met de ‘veilige’ Amerikaanse kijk op actiefilms zal enorm grote ogen trekken, want in Hard-Boiled worden onschuldige burgers namelijk niet gespaard. Zo vallen er regelmatig slachtoffers in de kogelregens door de handen van de booswichten, maar ook van agenten die door de chaos niet meer weten waar schieten. Hoewel je Woo’s gewelddadige slowmotion balletten moeilijk als ‘realistisch’ kan omschrijven, geeft dit de prent een ijzingwekkend niveau van authenticiteit.

Het koude geweld weerhield Hard-Boiled er niet van om uit te groeien tot één van de beste én meest geliefde actiefilms aller tijden en wordt regelmatig omschreven als Die Hard maal twaalf. Chow Yun-Fat is dan ook weer in topvorm als de bikkelharde agent Tequila en krijgt feilloos weerwerk van klasbak Tony Leung Chiu Wai, bekend uit Hero en Infernal Affairs. De rest van de cast levert eveneens prima acteerwerk af en let vooral even op de korte rol van John Woo himself. Het was de impact van deze film waardoor zowel Chow Yun-Fat en John Woo een ticket richting Hollywood in hun post kregen.

Maar Yun-Fat zou eerst nog een resem knallers afleveren in Hong Kong, waaronder het spectaculaire Full Contact (’93) en het door hemzelf geschreven THE PEACE HOTEL. De prent vertelt het verhaal van “The Killer”, een legendarische huurmoordenaar die zich na de lafhartige moord op zijn geliefde terugtrekt in de woestijn. Daar start hij het zogenaamde “Vredeshotel” op, een plaats waar iedereen – ondanks zijn verleden – een veilig onderkomen kan vinden. Geweld wordt niet getolereerd en mensen met kwade bedoelingen weten dat ze de ingang niet mogen overschrijden, want dat “The Killer” dan in actie zal komen. Dit gaat jaren goed. Totdat een jonge vrouw, die wordt achterna gezeten door een moordzuchtige bende, het hotel komt binnenvallen…

Een Aziatische spaghettiwestern is een origineel idee. Maar dingen die goed lijken op papier zijn daarom niet altijd even makkelijk te realiseren. En daar wringt het schoentje al met Peace Hotel (originele titel: Woh Ping Faan Dim), want Ka-Fai Wai had voordien nog geen enkele ervaring als regisseur. Wat stijlvol start, verzandt dan ook al snel in een vervelende bedoening met flauwe humor en irritante personages. Peace Hotel wordt gepromoot als een ‘actiefilm’, maar in realiteit zijn er amper twee echte actiescènes aanwezig. Het moet gezegd dat de finale behoorlijk goed is gedaan qua choreografie, maar je blijft ondanks de korte speelduur onvoldaan achter.

Chow Yun-Fat is even charismatisch als altijd en hij is dan ook de enige echte reden om deze film te bekijken. Er zijn weliswaar enkele goede vondsten in het verhaal aanwezig, maar niet verwonderlijk hield de acteur het nadien toch gewoon bij acteren. Peace Hotel werd vreemd genoeg geproduceerd door niemand minder dan John Woo en we zullen het er maar op houden dat iedereen wel eens een mindere dag heeft.

Even later zouden het talentvolle team zichzelf herpakken met hun eerste Hollywoodfilm The Replacement Killers (’98). Hoewel het grote succes uitbleef, groeide de prent uit tot een culthit op video en DVD. De rest is geschiedenis met gesmaakte vertolkingen in The Corruptor (’99), Anna And The King (‘99) en uiteraard Crouching Tiger, Hidden Dragon (’00). Daarna werd het even stil rond de acteur (het geflopte Bulletproof Monk uit 2003 laten we even buiten beschouwing). Maar dankzij een belangrijke rol in het derde deel uit de hypersuccesvolle Pirates Of The Caribbean, voorzien voor de zomer van 2007, zal het vuur ongetwijfeld terug oplaaien!

Alle drie de actiefilms worden uitgebracht in hun correcte bioscoopformaat en zijn netjes anamorfisch uitgevoerd. Het beeld ziet er telkens behoorlijk uit! Qua geluid is er telkens een bevredigende Cantonees gesproken Dolby Digital 2.0-track aanwezig. De optionele Nederlandstalige ondertitels zijn goed leesbaar, maar de vertaling is niet altijd even correct gedaan. Er is spijtig genoeg niets aanwezig van bonusmateriaal.

Na al de actie en adrenaline van de voorbije weken, gaan we terug de koude rillingen over onze rug laten lopen met Dark Tales of Japan, een reeks angstaanjagende kortfilms van de genregrootheden van Japan.
 
*** Trouwe lezers die gratis en voor niets een exemplaar van één van de voorbije weken op deze pagina’s besproken toppers in handen willen krijgen, moeten volgende week deze rubriek extra aandachtig in de gaten houden *** … Sayonara!

In 'Legends Of Asia' neemt Steve De Roover u mee in de wondere wereld van de Aziatische cinema. Van de populaire Chinese cinema tot de eigenzinnige en dikwijls gewelddadige Japanse cinema, van de verbazingwekkende Koreaanse pareltjes tot de nog ontplooiende Thaise cinema. Voor zij die eens een stap in het donker willen zetten en voor de liefhebbers is er nu 'Legends Of Asia'.

(Met dank aan Dutch Filmworks)



PRISON ON FIRE 2
Regisseur: Ringo Lam
Cast: Chow Yun-Fat, Elvis Tsui, Sung Young Chen
Land van herkomst: Hong Kong
Productiejaar: 1991
Filmlengte: 109 minuten
Adviesleeftijd: 16

HARD-BOILED
Regisseur: John Woo
Cast: Chow Yun-Fat, Tony Leung Chiu Wai, Anthony Wong
Land van herkomst: Hong Kong
Productiejaar: 1992
Filmlengte: 123 minuten
Adviesleeftijd: 16

PEACE HOTEL
Regisseur: Ka-Fai Wai
Cast: Chow Yun-Fat, Cecilia Yip, Ho Chin
Land van herkomst: Hong Kong
Productiejaar: 1995
Filmlengte: 88 minuten
Adviesleeftijd: 16

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

UIP
THINGS WE LOST IN THE FIRE
Leven is pijn lijden
>>>