Meteen naar de tekst springen
Edko

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> THE SINKING OF JAPAN

THE SINKING OF JAPAN
Wie zegt dat rampen slecht hoeven te zijn?

 

Steve De Roover | 24/03/2007


Share/Bookmark

De vele grillen van de natuur blijven ons parten spelen en dit blijkt ook een enorme inspiratiebron te zijn voor diverse filmmakers. Dit resulteerde in enorm succesvolle spektakelprenten zoals Earthquake, Volcano, Deep Impact, The Core en natuurlijk The Day After Tomorrow. Met The Sinking Of Japan, of Nihon Chinbotsu, laat regisseur annex ‘special effect’-expert Shinji Higuchi (Lorelei: The Witch Of The Pacific Ocean) de Amerikanen een poepje ruiken. Niet alleen wist Higuchi de natuurgrillen van de voorgaande rampenklassiekers knap te combineren in één compacte prent, bovendien blijken de effecten van de Japanse filmindustrie zo’n vooruitgang geboekt te hebben dat deze zich gerust kunnen meten met de CGI-orgiën afkomstig uit Tinseltown. En dat allemaal in een remake van de charmante rampenfilm Nippon Chinbotsu uit ’73.
 
In The Sinking Of Japan ontdekken enkele gerenommeerde wetenschappers dat het voortbestaan van Japan bedreigd wordt. In de aardkorst zijn er namelijk bewegingen aan de gang en hierdoor zou Japan na verloop van tijd onverbiddelijk beginnen weg te zakken in de oceaan. De regering reageert geschokt, maar doordat de wetenschappers het hebben over een tijdslimiet van ongeveer dertig jaar worden er geen baanbrekende oplossingen aangezocht. Met deze vorm van laksheid neemt wetenschapper Yusuke Tadokoro (Etsushi Toyokawa) echter geen genoegen en hij maakt een scène op het regeringskabinet. Het toeval wil dat uitgerekend hij ontdekt dat het géén dertig jaar, maar amper een kleine driehonderd dagen is voor Japan in de diepe, donkere zee zakt. Vanaf dan staat Japan in rep en roer en beginnen vulkanen te koken, de grond open te scheuren en het zeewater te kolken. Wanneer de regering met de handen in het haar zit, komt Tadakoro met een gewaagd plan…
 
Regisseur Shinji Higuchi laat er geen gras over groeien en gaat onmiddellijk tot de actie van de dag over. Vanaf de eerste minuut wordt de kijker in een letterlijk gloeiend inferno van indrukwekkende pyrotechnische trucjes gezwierd en het zal ook even duren voor Higuchi het rempedaal zelfs maar even aanraakt. The Sinking Of Japan - gebaseerd op de roman van Sakyo Komatsu - heeft een constant dreigende sfeer en de prima op maat gesneden soundtrack onderlijnt het epische karakter van de rampenfilm. Zoals eerder aangehaald is dat niet het enige dat de “grootsheid” van deze productie aanduidt. Japan heeft altijd al een voorliefde gehad voor verfilmingen van heroïsche en ambitieuze verhalen, zelfs toen de speciale effecten nog beschamend knullig waren. Maar in The Sinking Of Japan zijn de computereffecten zo geëvolueerd dat men in Amerika best bang mag beginnen te krijgen. De enen en nullen toveren Japan geloofwaardig om in een ware ravage en hoeven niet onder te doen voor pakweg The Day After Tomorrow. De regisseur probeert het geheel overigens wetenschappelijk correct te houden.
 
Daarbovenop deed Shinji Higuchi een poging om de karakters meer uit te diepen dan in de gemiddelde rampenfilm. Met een speelduur van twee uur en een kwartier krijgt hij hier natuurlijk ook voldoende tijd voor. Hoewel sommige leden van de MTV-generatie dit als ‘traag’ zullen bestempelen, was dit voor ondergetekende net een dikke plus. Echt grote namen lopen er in The Sinking Of Japan niet rond, maar dat neemt niet weg dat de volledige cast boeiende en vooral waardige karakters neerzet. Hoewel deze spectaculaire rampenfilm kritische standpunten durft in te nemen tegen het lakse Japanse beleid tegenover prangende ecologische problemen (Global warming iemand?), werd The Sinking Of Japan een kassucces. Nadien volgde de parodie The World Sinks Except Japan, maar nothing taste better then the real thing!
 
Wil je deze film op DVD? Kijk dan even hier.
 
TECHNISCHE FICHE
Regisseur: Shinji Higuchi
Cast: Tsuyoshi Kusanagi, Kou Shibasaki, Etsushi Toyokawa, Mao Daichi, Mitsuhiro Oikawa, Akira Emoto, Takeshi Katô
Land van herkomst: Japan
Productiejaar: 2006
Filmlengte: 135 minuten
Adviesleeftijd: 12
 
Het anamorfisch uitgevoerde 2.35:1 beeld ziet er scherp uit, met een goed diepte- en detailniveau. Het contrast is bevredigend en de zwarte tinten zijn dik in orde. De kleuren ogen warm en vol, met een natuurlijke aanblik. Ook het geluid is top, met zowel een Japanse Dolby Digital 5.1 EX- als een Japanse DTS ES-track die bijna letterlijk de pannen van het dak blazen. De geluidseffecten en de muziek komen goed tot hun recht en zorgen voor een ruimtelijk geluidsbeeld. De subwoofer gaat lekker door in het laag en geeft de aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en overstromingen de ruggengraat die deze natuurgrillen nodig hebben. De dialogen klinken helder en steeds verstaanbaar, zonder te verzuipen in al het audiogeweld. Ruis en dramatische storingen lijken gelukkig niet aanwezig. Er zijn Chinese en Engelse ondertitels aanwezig.
 
Qua extra features moeten we het stellen met de originele bioscooptrailer en een resem production stills. Gelukkig voorzag Edko deze release van een mooi vormgegeven kartonnen sleeve met alternatieve posterart, wat het geheel toch het nodige extra cachet meegeeft. De keepcase bevat overigens de originele Japanse posterart.
 
(Met dank aan http://global.yesasia.com)
 
Hoe zou Fearless (originele titel: Huo Yuan Jia), of de zogenaamd laatste kungfufilm van Aziatische superster Jet Li er eigenlijk uit zien? Ontdek het samen met uw dienaar in de volgende editie van “Legends Of Asia”. Sayonara!
 


In 'Legends Of Asia' neemt Steve De Roover u mee in de wondere wereld van de Aziatische cinema. Van de populaire Chinese cinema tot de eigenzinnige en dikwijls gewelddadige Japanse cinema, van de verbazingwekkende Koreaanse pareltjes tot de nog ontplooiende Thaise cinema.

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

UIP
BLACK SNAKE MOAN
Wat een bluesgitarist lijden kan
>>>