Meteen naar de tekst springen
Discotek Media

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> ELECTRIC DRAGON 80.000 V

ELECTRIC DRAGON 80.000 V
Aanval op de zintuigen

 

Steve De Roover | 24/11/2008


Share/Bookmark

Terwijl Sogo Ishii niet zo bekend is bij het grote publiek zoals Takashi Miike of Ryuhei Kitamura, is hij toch één van de pioniers van de Japanse undergroundcinema. Sommige van zijn korte 8 mm films die hij maakte tijdens zijn studieperiode op de prestigieuze Nihon kunstschool werden zelfs uitgebracht in de bioscoop. In de jaren tachtig maakte hij furore met baanbrekende films als Burst City (1982) en The Crazy Family (1984). Hoewel deze films weinig gemeen hadden qua verhaal en genre, werd de algemene dynamiek en hyperkinetische stijl zijn handelsmerk. Een explosieve stijl van filmen en verhalen vertellen, die hedendaagse Japanse filmmakers zoals Takashi Miike en Shinya Tsukamoto danig heeft beïnvloed.

Na een mainstraim filmuitstapje in 2000 met de epische samuraifilm Gojoe, besloot regisseur Sogo Ishii terug te keren naar zijn roots met het lowbudget Electric Dragon 80.000 V. De prent gaat over twee superhelden: Dragon Eye Morrison (Tadanobu Asano) en zijn letterlijke tegenpool Thunderbolt Buddha (Masatoshi Nagase). Morrison vond er als jonge knaap niets beter op om tijdens een heftig onweer op een hoogspanningstoren te klimmen. Zo kreeg hij via een stroomstoot maar liefst 80.000 V door zijn lichaampje. Maar in plaats van hem te doden, maakte het van Morrison een extreem gewelddadig individu. Omdat hij steevast in vechtpartijen verzeild geraakt, wordt hij dagelijks met elektrische schokken behandeld. Dit helpt uiteraard geen fluit, maar het geeft hem in zijn volwassen leven wel de mogelijkheid om een enorme elektrische kracht op te wekken. Thunderbolt Buddha is op zijn beurt half mens en half machine, die eveneens elektriciteit kan beheersen. Omdat hij het niet kan verkroppen dat er nog iemand is met dezelfde immense krachten, besluit hij Dragon Eye Morrison uit te dagen tot een elektronisch duel.

Electric Dragon 80.000 V zal ongetwijfeld geen spek voor ieders bek zijn, maar liefhebbers van zogenaamde cyberpunk zoals Tsukamoto’s Tetsuo: The Iron Man en het overweldigende Tetsuo II: The Body Hammer zullen zeker hun hartje kunnen ophalen aan de hyperkinetische vertelstijl van Ishii, de oorverdovende punk/rocksoundtrack van Mach 1.67 en het geschifte verhaaltje vol vervaarlijk uitziende cyborgs en elektriciteit beherende superhelden.

Al de rest zal Electric Dragon 80.000 V een vreemde zwart-wit film vinden, waarin de dialogen vervangen zijn door allerhande tonen afkomstig van een elektronische gitaar. Het moet gezegd dat de opzet origineel is en dat de film visueel echt van het scherm spat als een levend stripverhaal, vol overdreven beelden en bizarre gebeurtenissen. Bovendien zijn zowel Tadanobu Asano (Ichi The Killer, Vital) als Masatoshi Nagase (Gojoe) charismatische hoofdrolspelers. Maar het verhaal is gewoon véél te simplistisch. Er is geen enkel personage waar je jezelf mee kan vereenzelvigen en met zijn speelduur van onder het uur voelt het ook aan alsof de film nog niet afgelopen is.

Electric Dragon 80.000 V groeide hoe dan ook uit tot een populaire cultfilm. Hoewel de meningen van zowel critici als liefhebbers erg uiteenlopend zijn, was de hier besproken gelimiteerde dvd-uitgave in no-time uitverkocht. De Japanse cineast Sogo Ishii bewees dan ook opnieuw dat je niet veel geld nodig hebt om een visueel straffe en originele film te maken. Kortom, een curiosum voor de fans van cyberpunk en compleet geflipte cinema.

De gelimiteerde Amerikaanse editie van uitgeverij Discotek Media bestaat uit twee schijfjes en zit in een stevige Amaray keepcase, met de originele Japanse posterart op. Met daar een mooie glossy kartonnen sleeve rond, met alternatieve coverart op. De film staat in zijn originele 1.85:1 aspect-ratio en is zoals het hoort anamorfisch uitgevoerd. Het beeld is scherp, met een goed contrast en ook het geluid is uitstekende kwaliteit.

Buiten oorverdovende Japanse Dolby Digital 5.1 en DTS-tracks, is er ook een Japanse stereospoor aanwezig. De muziek knalt letterlijk uit de speakers en het geluid is zuiver, zonder noemenswaardige oneffenheden. Op het gebied van extra’s zijn er informatieve zaken te ontdekken als een uit vier delen bestaande ‘Making of’, biografieën van de belangrijkste cast- en crewleden, een submenu vol met interviews. Verder ook de originele bioscooptrailer, ‘The Final Showdown’ en een resem cross-promotional trailers van andere releases die zijn verschenen bij Discotek Media. Op de tweede disc (en het gelimiteerde gedeelte van de release) is de volledige originele soundtrack van de film te vinden, met een uitgebreide selectie nummers van punkband Mach 1.67, die trouwens bestaat uit de componist Hiroyuki Onogawa, regisseur Sogo Ishii en de charismatische Tadanobu Asano. Een waar collector’s item!

Hoewel we een tijdje op non-actief stonden, kunnen de liefhebbers van Aziatische films terug in hun handen wrijven, aangezien we opnieuw op regelmatige basis artikels zullen publiceren. In de volgende editie nemen we het eerste deel van John Woo’s peperdure historische oorlogsspektakel Red Cliff onder de loep. Sayonara!


Regie: Sogo Ishii
Cast: Tadanobu Asano, Masatoshi Nagase, Masakatsu Funaki
Land van herkomst: Japan
Productiejaar: 2001
Filmlengte: 55 min.
Adviesleeftijd: 16 

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Buena Vista
FLIGHTPLAN
Onzin in blik
>>>