Meteen naar de tekst springen
Mei-Ah of YesAsia

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> RED CLIFF PART 1

RED CLIFF PART 1
Prepare for greatness

 

Steve De Roover | 01/12/2008


Share/Bookmark

Wie kent John Woo niet? De meester van de actie en de man die kogelballetten tot een absolute kunst wist te verheffen. Zonder klassiekers als A Better Tomorrow, The Killer, A Bullet In The Head en uiteraard Hard Boiled zou er geen “Legends of Asia” zijn. De man is een levende legende. Of beter ‘was’ een legende, voor hij gelokt werd naar het grote, boze Hollywood.

Hoewel we met volle overgave hebben genoten van achtereenvolgens Hard Target, Broken Arrow, Face/Off en Mission: Impossible II, valt het niet te ontkennen dat de maestro van weleer nadien niet veel meer gepresteerd heeft. Windtalkers flopte genadeloos en sinds het uitermate grijze Paycheck lijkt Woo zich enkel in de kijker te werken met kortfilms, televisiewerk, videogames en het onafgebroken aankondigen van projecten die er toch komen. Zo zou hij gewerkt hebben aan een CGI-Turtles film, een epische big-budget Masters Of The Universe, de verfilming van Spy Hunter en ga zo maar door. De fans, waaronder uw dienaar, werden het beu, haakten af en draaiden hun rug naar de meester.

Even leek het dat John Woo een oude opa zou worden in het helse landschap. Hoewel men hem bleef aankondigen als de koning van de actiefilm, gromde menig kenner en liefhebber als er wéér eens een actieprent slow-motion beelden gebruikte om de meester te eren. Allemaal mooi, maar de fans deed het terugdenken aan tijden die niet meer zouden terugkregen. Maar dan deed de man iets wat niemand verwachtte: hij pakte zijn koffers en trok terug richting Hong Kong om zich te storten op een episch project over de meest historische slag in de Chinese geschiedenis. Aanvankelijk werd dit met de nodige twijfels onthaald, aangezien de casting (waaronder Chow Yun-Fat, maar ook Nicholas Cage of all people!) gezien werd als te mooi om waar te zijn en iedereen dus ook al snel de conclusie trok dat het ongetwijfeld weer maar eens om een ‘droomproject’ ging.

De casting bleek uiteraard gebakken lucht te zijn, maar toch wist John Woo een uitermate spectaculaire cast bij elkaar te sprokkelen. Geef toe, met klasbakken als Tony Leung, Takeshi Kaneshiro, Zhao Wei, Hu Jun, Zhang Fengyi en Chang Chen geef je zelfs de grootse criticasters lik op stuk. Voeg daarbij de actiechoreografie van expert Cory Yuen, fotografie door de tandem Lu Yue en Zhang Li, productie design/kostuum ontwerp door Tim Yip en de muzikale kunsten van Taro Iwashiro en je kunt bijna spreken van een ‘match made in heaven’. Toch was er geen echt grote belangstelling in het internationale circuit voor John Woo’s eerste Chinese film in zestien jaar.

Zat er überhaupt wel iemand te wachten op iets van ‘meester’ Woo? Ook in Azië werd er door het uit de pan swingende budget (80 miljoen dollar wat van de film dé duurste film uit de Aziatische geschiedenis maakt!) en de tragische dood van een stuntman de vraag gesteld of de gok niet té groot was. Hoe de antwoorden ook klinken, Red Cliff (Chi Bi), werd op 10 juli 2008 uitgebracht in zes Aziatische gebieden en groeide op korte tijd – mede dankzij positieve mond-aan-mondreclame – uit tot dé meest succesvolle film uit de filmgeschiedenis van Hong Kong. Van een comeback gesproken!

Red Cliff vertelt het historische verhaal van de oorlog aan de “Red Cliff” aan het einde van de Han dynastie in het oude China. De ambitieuze eerste minister Cao Cao (Zhang Fengyi) overtuigt keizer Han (Wang Ning) om de oorlog te verklaren aan Liu Bei (You Yong) en Sun Quan (Chang Chen). Zhu-Ge Liang (Takeshi Kaneshiro), een trouwe medewerker van Liu is onderweg naar Zhou Yu (Tony Leung), in de hoop hem aan hun kant te krijgen in de nakende oorlog. Cao Cao begint met het sturen van zijn tot de tanden bewapende troepen. De legendarische slag aan de “Red Cliff” is begonnen… Omdat Woo niets aan het toeval wou overlaten en hij het geheel zo authentiek mogelijk wou vertellen, is het een project geworden van letterlijk epische lengte, zodat men besloot om de film Kill Bill-gewijs in twee aparte uit te brengen. Hoe dit in onze contreien zal gebeuren, is ook voor mij nog de vraag, maar dankzij de Hong Kongse Blu-Ray uitgave kunnen de fans nu al genieten van het eerste deel. En genieten is het juiste woord!

Het verhaal neemt duidelijk de tijd om alle karakters fatsoenlijk voor te stellen en dit zal bij sommige als ‘traag’ gezien/ervaren worden. Eén ding valt onmiddellijk op: John Woo is vastbesloten om terug zijn troon op te eisen en zet alles op alles om de kijker te verbluffen. En dan hebben we het niet alleen over spectaculaire actie, maar eveneens over het epische aspect. Het productieontwerp van het historische oude China is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. De keizerlijke paleizen torenen honderden meters uit boven de rest van het kleurrijke en levendige landschap. Ook de kledij, de immense sets en het camerawerk zijn om de duimen en vingers bij af te likken.

Tony Leung (Chiu-Wai) bewijst wederom dat hij één van de beste acteurs van zijn generatie is en het is fijn dat de combinatie Woo-Leung sinds Bullet In The Head nog niets aan kracht heeft ingeboet. Ook de rest van de cast is geweldig in zijn respectievelijke rollen, met een speciale vermelding voor Takeshi Kaneshiro. Deze talentvolle en charismatische acteur trekt als een echte leading-man de aandacht naar zich toe en doet ons het beste vermoeden voor zijn toekomst.

De duiven, het handelsmerk bij uitstek van Woo, zijn uiteraard ook aanwezig, net als actie en spektakel. En het moet gezegd dat de man het dan toch nog steeds kan! We durven zelfs stellen dat Woo zich hier en daar overtreft. De immense massagevechten zijn tot in de perfectie gechoreografeerd door Cory Yuen en zijn team. Hoewel de gevechten nog steeds erg stijlvol zijn – eveneens een handelsmerk – komt de cineast origineel genoeg uit de hoek en overdrijft hij niet in de ondertussen grijsgebruikte trucjes. De gevechten zijn bovendien lekker hard en gewelddadig, maar Woo zou Woo niet zijn als hij het emotionele aspect zou vergeten.

Hij vindt net als in zijn eerdere klassiekers een mooie mix tussen inhoud, bloed, stijl, humor en oprechte emotie. Dat levert een ongezien spektakel op, dat weinige liefhebbers van actie en avontuur onbewogen zal laten. Red Cliff is zonder twijfel één van de strafste actiefilms van het jaar en met stip de beste John Woo film in een decennium. Met ongeduld is het nu uitkijken naar Red Cliff II, dat voorzien is voor januari 2009.

Wil je ook nu al deze topper op Blu-Ray? Kijk dan hier!

De All-region Blu-Ray van distributeur Mei-Ah is net als de film verbluffend te noemen. Het 2.35:1 HD-beeld spat van het scherm, met een spectaculair niveau van scherpte en detail. Het contrast is uistekend en het zwartniveau is solide. De kleuren ogen warm en natuurlijk, zonder noemenswaardige oneffenheden. Op het gebied van geluid heb je de keuze tussen Mandarijns LPCM 7.1, Mandarijns DTS HD-MA 7.1 en Mandarijns Dolby Digital TrueHD 7.1. En laat ons duidelijk zijn dat het schijfje waar voor uw geld geeft! Elke van deze drie geluidstracks zijn volle, intense en dynamische soundtrack, vol bombast, ruimtelijkheid en goed gesplaatste geluidseffecten. De dialogen klinken mooi helder en ruis is nergens te bespeuren. De hoofdfilm is netjes Engels ondertiteld en het geheel is goed leesbaar. Op het gebied van extra zijn er een boel zaken aanwezig zoals de trailers, production stills, interviews en resem persconferenties, maar helaas zijn er geen enkel van de extra’s ondertiteld. Toch een zéér waardevolle toevoeging voor de fans van John Woo, door het perfecte beeld en geluid!

(Met dank aan YesAsia)

In de volgende “Legends of Asia” trekken we met de verduiveld knappe Shu Qi richting Zuid-Korea voor de gangsterkomedie Killerlady, ook bekend als My Wife Is A Gangster 3 (originele titel: Jopog Manura 3). Sayonara!


Regie: John Woo
Cast: Tony Leung, Takeshi Kaneshiro, Zhao Wei, Hu Jun, Zhang Fengyi, Chang Chen
Land van herkomst: China
Productiejaar: 2008
Filmlengte: 140 min.
Adviesleeftijd: 16

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Foto: Warner Bros.
VERDER DAN DE MAAN
Sterke acteurs in brave film
>>>