Meteen naar de tekst springen
Splendid Films

INDEX >> ACHTERGRONDEN >> LEGENDS OF ASIA >> KILLERLADY (MY WIFE IS A GANGSTER 3)

KILLERLADY (MY WIFE IS A GANGSTER 3)
Lost in translation

 

Steve De Roover | 21/12/2008


Share/Bookmark

De eerste My Wife Is a Gangster werd bij zijn release in 2001 een enorm groot succes. Niet alleen in thuisland Korea, maar ook in de rest van de wereld kon men de afgewogen mix van actie, stijl en humor wel appreciëren. De remakerechten werden al snel verkocht, hoewel we op de dag van vandaag nog steeds geen Amerikaanse herwerking hebben gezien.

Misschien maar goed, want Jin-gyu Cho’s humor en visie werkt gewoon veel beter in de typisch Koreaanse gangstersetting. Er volgde een al even succesvolle sequel onder leiding van een andere cineast. Maar toch waren de fans en kenners het er over eens dat Jin-gyu Cho’s origineel stukken beter was. Hun gebeden werden – ongetwijfeld dankzij een rijkelijke cheque – verhoord en in 2006 maakte de man Jopog Manura 3, ofwel My Wife Is a Gangster 3.

Maar om even de verwarring weg te halen: de prent wordt in onze contreien door Splendid uitgebracht onder de titel Killerlady. Het gaat hier om een derde film uit een franchise, maar gelukkig heeft deze prent niets te maken met de twee succesvolle voorgangers. De sfeer, de look en de algemene uitwerking blijven wel hetzelfde. Gelukkig maar!

Eerst doen we even het verhaal uit de doeken: de mooie, maar kattige Aryong (Shu Qi) wordt ervan beschuldigd een rivaal van haar invloedrijke vader (Ti Lung) uitgeschakeld te hebben. Ze wordt door haar vader naar Korea gestuurd om daar een veilig onderkomen te vinden en zo aan de in Hongkong heersende bendeoorlog te ontkomen. In Korea wordt ze door Ki-chul (Lee Beom-Soo) en zijn twee onhandige handlangers opgevangen. De drie doen er alles aan om haar voor alle gevaren in het gangsterleven te behoeden en verliezen haar geen moment uit het oog. Maar Aryong is echter geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en ze laat zich niet zomaar opsluiten in een doosje. Wanneer enkele huurdoders uit Hong Kong Aryong op het spoor komen, dreigt haar verleden opnieuw naar boven te komen en moet Ki-chul al snel erkennen dat de mooie dame uit Hongkong meer capaciteiten heeft dan verwacht. Ze is namelijk zéér goed in staat om zichzelf te verdedigen! Voor Aryong het weet, zet ze de volledige Koreaanse onderwereld op zijn kop.

In de hoofdrol herkennen we de duizelingwekkend knappe Shu Qi, die enkele jaren geleden ook in het Westen bekend werd dankzij haar hoofdrol in de internationale kaskraker The Transporter. Hoewel de actrice dankzij haar frêle verschijning en kleine gestalte aanvankelijk niet echt als een dreiging overkomt, slaagt ze er met vlag en wimpel in om het tegendeel te bewijzen. Ze is geloofwaardig als expert in vechtsport en ook haar hele uistraling is ‘bad-ass’. Tussen de spectaculaire en overigens erg fraaie gevechtschoreografieën door geeft ze het personage de nodige menselijke warmte.

Ook de rest van de cast levert prima acteerwerk af. Lee Beom-Soo, bekend uit onder meer Gingko Bed en uiteraard The City of Violence, is het perfecte tegengewicht voor Shu Qi en de charismatische acteur heeft een goed gevoel voor komische timing. Liefhebbers van de Shaw Brothers films en het vroege werk van John Woo zullen overigens blij zijn om te vernemen dat niemand minder dan Ti Lung een belangrijke rol vertolkt in de film. De krasse zestiger is nog steeds even boeiend om naar de kijken en geeft deze sequel best een meerwaarde.

Buiten enkele duizelingwekkende en spectaculaire actiescènes die stuk voor stuk erg knap in beeld zijn gebracht, bevat de film heel wat humor. Hoewel veel grappen en grollen verloren gaan in de vertaling en regisseur Jin-gyo Cho regelmatig dezelfde grap opvoert (ironisch genoeg over de miscommunicatie tussen het Chinese en Koreaanse personage), is het merendeel van de grappen geslaagd te noemen en hebben we regelmatig hardop zitten schateren en gniffelen. Het niveau is niet allemaal even hoog, maar dat kan de pret niet drukken.

Maar vergis je ondanks al de grappen en grollen echter niet, want ondanks de lichte ondertoon bevat de sequel behoorlijk wat geweld en bloed. In Amerika resulteert humor in actiefilm meestal tot een halfzachte boel die een beetje vlees noch vis is. In Zuid-Korea vergeet men nergens het onderwerp uit het oog en blijft een actiescène een kwestie van leven of dood voor de personages. En het is net dat fijne huwelijk van harde actie en geslaagde humor zonder aan elkaar afbreuk te doen dat de My Wife Is a Gangster-reeks zo populair maakte. Z

Zo hoort het ook. My Wife Is a Gangster 3 (Killerlady) is dan ook een erg geslaagde actiefilm, met geslaagde humor en een stevige geut charmante romantiek.

Na Hong Kong Legends, Worlwide Cinema en Asiamania is er een nieuwe kaper op de kust. Splendid, een Duitse distributeur van genrecinema, besluit onder de vlag van “Amazia”ook in de Benelux nu een selectie van de fijnste Aziatische films uit te brengen. Dit is uiteraard een mooie marketingslogan, maar het moet gezegd dat het schijfje van Killerlady technisch dik in orde is. Het anamorfische 2.35:1-beeld is verbluffend qua scherpte en contrast, met een prima schaduwdetail en levendige kleuren. De Koreaanse/Chinese Dolby Digital 5.1-track lost eveneens al de verwachtingen in, met een breed en ruimtelijk geluidsbeeld. De dialogen klinken helder en zijn netjes verstaanbaar gedurende heel de speelduur. Qua extra’s laat Splendid wel een steekje vallen, aangezien we het alleen moeten doen met een ruime collectie (promotionele) trailers. Toch wordt dit een beetje goed gemaakt door de fraaie goudkleurige stalen verpakkingen. Dus voor een zacht prijsje zeker een fijne aanwinst voor de liefhebbers!

(Met dank aan Splendid )

In de volgende Legends of Asia blijven we in de sfeer van sterke vrouwen en laten we ons onderdompelen in de decadente wereld van de zogenaamde ‘Pinky Violence’, met besprekingen van maar liefst vier (!) genreclassics: Criminal Woman – Killing Melody, Terrifying Girls High School – Lynch Law Classroom, Girl Boss Guerilla en Delinquent Girl Boss – Worthless To Confess. Sayonara!


Regie: Jin-gyu Cho
Cast: Shu Qi, Lee Beom-Soo, Hyeon Yeong, Oh Ji-ho, Ti Lung
Land van herkomst: Zuid-Korea/China
Productiejaar: 2006
Filmlengte: 111 min.
Adviesleeftijd: 16

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Cinemien
SOPHIE SCHOLL
De moed van een heldin
>>>