Meteen naar de tekst springen
Sony

INDEX >> RECENSIES >> LAKEVIEW TERRACE

LAKEVIEW TERRACE
Goede omheiningen maken goede buren

middelmatig  

Michel Druart | 21/12/2008


Share/Bookmark

Het is altijd een goed idee om even met de buren te praten voor je een nieuw huis koopt. Maar soms kunnen die buren een prima eerste indruk geven, en pas na een tijdje hun ware aard laten zien.

Dat is het geval voor het jonge koppel Chris en Lisa Mattson. Dit interraciale koppel probeert hun gezinsleven op te starten in een woonwijk nabij Los Angeles, en maken bijna onmiddellijk kennis met hun nieuwe buurman, de zwarte politieman Abel Turner. Al snel blijkt Turner het niet zo te hebben voor een blanke man die getrouwd is met een zwarte vrouw, en langzaamaan begint hij hen dan ook het leven zuur te maken, met als uiteindelijke doel hen weg te jagen.

Samuel L. Jackson speelt Abel Turner, en zoals gewoonlijk is het fijn om hem aan het werk te zien. In elke rol die hij speelt, slaagt hij erin om een intensiteit aan de dag te leggen die niet velen gegeven zijn. Jammer genoeg gaat Lakeview Terrace hierin te ver.

We weten allemaal hoe buren ons het leven zuur kunnen maken, maar de manier waarop Abel Turner te werk gaat, is zó overdreven dat het al snel op de lachspieren begint te werken, en dat mag niet de bedoeling zijn in een film die overduidelijk de pretenties van een thriller heeft. Het begint al met de schijnwerpers die Abel heel de nacht laat schijnen in de slaapkamer van de jonge Mattsons, of met de gesprekken die hij voert met Chris over zijn sigarettenpeuken die hij op Abels oprit achterlaat.

Van echte spanning is er bijna nooit sprake. Hiervoor zijn de fratsen die Abel uithaalt te ongeloofwaardig. Wel interessant is het raciale aspect dat overal bij betrokken wordt. Iedereen wordt onmiddellijk onderverdeeld in het vak 'blank' of 'zwart', en het blijkt voor Chris en Lisa dan ook erg moeilijk om aanvaard te worden. Uiteindelijk wordt het wel duidelijk waarom Abel zo’n hekel heeft aan blanken, maar zelfs zonder deze uitleg blijft dit aspect geloofwaardig, wat best wel eng is.

Buiten Samuel L. Jackson speelt ook de altijd goede Patrick Wilson mee. Met zijn babyface vormt hij de perfecte tegenpool van bullebak Abel Turner, en blijven zijn reacties geloofwaardig, zelfs naar het einde van de film toe wanneer men naar een over de top finale gaat.

Uiteindelijk is Lakeview Terrace een hoogst onevenwichtige film geworden, die best bekijkbaar is dankzij zijn (meestal onbedoelde) humor en fijne acteerprestaties van twee acteurs die altijd een genoegen zijn om naar te kijken. Ook de raciale tegenstellingen maken deze film iets specialer, maar het uiteindelijke script maakt het te moeilijk om deze film boven de middelmaat uit te tillen.


Titel: Lakeview Terrace
Genre: Actie / Thriller
Speelduur: 110 min
Regisseur: Neil Labute
Acteurs: Samuel L. Jackson, Patrick Wilson, Kerry Washington, Justin Chambers

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Cinélibre
LES BUREAUX DE DIEU
Vrije vrouwen in de 21ste eeuw
>>>