Meteen naar de tekst springen
Independent Films

INDEX >> RECENSIES >> KNOWING

KNOWING
Sudoku voor doemdenkers

boven middelmaat  

Wannes Van den Bossche | 12/04/2009


Share/Bookmark

Nicolas Cage is terug. Deze zin is de laatste tijd genoeg om menig filmliefhebber de gordijnen in te jagen, zeker sinds de hallucinant slechte remake van The Wicker Man. Ook met Next en Bangkok Dangerous kon de acteur zijn blazoen niet oppoetsen. Dat lukt hem al beter met Knowing, de nieuwste sciencefiction flick van Dark City-regisseur Alex Proyas.

Proyas weet als geen ander hoe hij de kijker in de juiste sfeer moet brengen. Net als in zijn beste werk Dark City zet de cineast in Knowing meteen de juiste toon. Dat de man een somber beeld over de toekomst heeft, komt de film alleen maar ten goede.

Nicolas Cage kruipt in de huid van John Koestler, een leraar die alleen instaat voor de opvoeding van zijn zoon Caleb. Sinds zijn vrouw het leven liet, brak de man volledig met zijn geloof (Signs iemand?) en berust hij in de gedachte dat alles een wetenschappelijke verklaring heeft. Dat is dik tegen de zin van zijn gelovige vader waar hij geen contact meer mee heeft. John krijgt echter de verrassing van zijn leven wanneer zoonlief thuis komt van school met een papier vol getallen dat vijftig jaar eerder begraven werd.

De op het eerste gezicht niets betekenende reeks getallen blijkt echter een groot geheim te bevatten. John komt er namelijk achter dat ze in een bepaalde combinatie de datum van verschrikkelijke rampen voorspellen. Het ergste valt John nog niet meteen op, namelijk dat er nog drie rampen op komst zijn. Een race tegen de tijd en het onwaarschijnlijke kan van start gaan.

De plot van Knowing kan best omschreven worden als ‘genietbare lulkoek’. Het is soms moeilijk niet in lachen uit te barsten wanneer het verhaal - met de overduidelijke laag van ‘suspension of disbelief’ - zich in de zoveelste onwaarschijnlijke bocht wringt. Toch ontspoort Knowing niet.

Alex Proyas brengt het geheel visueel knap in beeld, zorgt voor een mooie sfeerschepping en weet de spanning hoog te houden (let bijvoorbeeld op de mysterieuze figuren in het mistige bos!). Daarbij worden we ook nog eens getrakteerd op enkele technische hoogstandjes. Zo is Nicolas Cage getuige van een afschuwelijk ongeluk dat in één vlotte camerabeweging magistraal in beeld wordt gebracht. Een knap staaltje cinematografie!

Nicolas Cage staat nog eens aannemelijk te acteren en valt geen moment uit zijn rol. Verder herkennen we in de cast onder andere Troy-actrice Rose Byrne als bezorgde alleenstaande moeder en de jonge Chandler Canterbury als Cage’s zoon die allerhande dingen begint te horen.

Jammer wel dat tijdens de finale ontknoping alle remmen los gaan en alle logica overboord gegooid wordt. Dat zorgt voor fronsende wenkbrauwen bij de kijkers. Zonde, want Proyas weet als geen ander op de apocalyptische gedachte in te spelen. Al bij al een genietbaar filmpje tijdens de warme lente-avonden, maar meer ook niet.


Titel: Knowing
Genre: Sciencefiction/thriller
Speelduur: 2u01
Regisseur: Alex Proyas
Acteurs: Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, D.G. Maloney, Lara Robinson

PLANEET CINEMA

Planeet Cinema is een online filmmagazine. We bekijken films zonder grenzen: oud of nieuw, populair of obscuur.

We geven graag nieuw schrijftalent de kans om online te publiceren.

Planeet Cinema beschikt over een uitgebreid archief van meer dan 6.000 artikelen sinds 1993.

 

HOME
RECENSIES
ACHTERGRONDEN
FESTIVALS
KLASSIEKERS

Twitter Facebook

 

THEMA

THEMA - UIT DE KUNST
Vrouw in een mannenwereld


Met de hulp van een historica draaide de Franse regisseur Bruno Nuytten in 1988 een biopic over een van Frankrijks meest bekende vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende eeuw. De gelijknamige film vertelt haar tragische levensverhaal begeleid door de dramatische muziek voor hoofdzakelijk strijkers van componist Gabriel Yared.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
De beeldhouwer die niet wou schilderen


Quizvraagje voor bij de barbecue: wat hebben Mozes, Johannes de Doper, Marcus Antonius, Henry VIII, Michelangelo en God de Vader zelve gemeenschappelijk? Antwoord: ze werden allemaal op film vereeuwigd door Charlton Heston.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Het spanningsveld van de kunstenaar


Een kunstschilder die in de tweede helft van de negentiende eeuw in het zog van het impressionisme op de kunstscène verschijnt, is Auguste Renoir. Deze Fransman die ongeveer 6000 schilderijen maakte, is echter niet de enige kunstenaar die Gilles Bourdos met de film Renoir in de verf zet.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Genialiteit ondergedompeld in miserie


Quoth the raven: ‘nevermore’. Edgar Allan Poe schreef de beroemde dichtregel in 1845, en sindsdien heeft zijn raaf de populaire cultuur niet meer verlaten. Als zelfs The Simpsons je gedicht opnemen in hun Treehouse of Horrorreeks, weet je dat je het als dichter gemaakt hebt.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Pop-art tot de tiende macht


Thierry Guetta is een Fransman die in Los Angeles een tweedehands kledingzaak heeft. Via via ontmoet hij een street art-kunstenaar en hij – notoir allesfilmer – springt bij en filmt alles. Meer street art-kunstenaars laten zich filmen. Een idee voor een documentaire is geboren. Maar er is iets loos. Guetta zal niet rusten voor hij alle kunstenaars heeft gefilmd. Hij ontmoet er veel. Maar er ontbreekt er een: Banksy, die intussen wereldberoemd is geworden met zijn ironische street art.

>>>

THEMA - UIT DE KUNST
Wie is er bang van Alfred Hitchcock?


In 2012, meer dan 30 jaar na zijn dood, verschenen er plots twee films over het leven van Alfred Hitchcock. Het mag een wonder zijn dat het zolang geduurd heeft. Hitchcock was een mysterieus man en een gedroomd object voor een biopic.

>>>

UIT HET ARCHIEF

Warner Bros.
LADY IN THE WATER
De fabeltjeskrant
>>>